Drie manieren om nooit meer een vliegtuig te verliezen

07/04/14 om 09:06 - Bijgewerkt om 09:06

Zoals de wekenlange zoektocht naar vlucht MH370 van Malaysia Airlines aantoont, is de huidige werkwijze om een vermist vliegtuig op te sporen duidelijk aan een update toe.

Drie manieren om nooit meer een vliegtuig te verliezen

© Reuters

De volgende lijst van recent aangevraagde patenten, opgesteld door Popular Science, kunnen de zoektocht naar gecrashte vliegtuigen in de toekomst drastisch verkorten.

1. Drijvende zwarte doos (aangevraagd op 26 augustus 2010 door Lockheed Martin, patent verleend op 11 maart 2014)

Pas twee jaar nadat vlucht 447 van Air France crashte in de Atlantische Oceaan vonden Franse onderzoekers de zwarte dozen die de vluchtdata en opnames uit de cockpit bevatte. Ook nu bij vlucht MH370 van Malaysia Airlines is de zwarte doos na een maand nog steeds niet gevonden. Dit patent voor een 'Automatically Ejecting Flight Data Recorder' werd aangevraagd een jaar na de Air France-crash. Met dit systeem wordt de zwarte doos vastgehecht aan een drijvend object en bevindt ze zich in een compartiment dat aan de buitenkant van het vliegtuig open kan. Wanneer het vliegtuig in zee neerstort, wordt het luik geopend en de zwarte doos aan de hand van een samengeperst gas uitgeworpen. De zwarte doos drijft vervolgens naar het oceaanoppervlak, waar reddingswerkers ze gemakkelijker kunnen vinden.

2. Vliegtuig buddy systeem (aangevraagd op 21 maart 2011 door Thales, patent verleend 4 maart 2014)

Een vliegtuig dat van de radar verdwijnt, is een probleem dat doorgaans voorkomt boven de oceaan, maar het kan zich ook voordoen in delen van Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Het patent voor 'Method and device for assisting in the locating of aircraft' werd amper vier dagen voor de verdwijning van het vliegtuig van Malaysia Airlines verleend. Het patent voorziet in het verrijken van de radargegevens met informatie van andere vliegtuigen. Hoe werkt het? Het eerste vliegtuig stuurt een identificatie en zijn locatie naar minstens één ander vliegtuig. Wanneer het tweede vliegtuig landt, verstuurt het de informatie naar een centrale databank. Als het eerste vliegtuig vermist raakt, beschikt het tweede vliegtuig dus over een aantal gegevens van gekende locaties. Het systeem werkt nog beter als meerdere vliegtuigen deze informatie ontvangen.

3. Onderwaterecho's (aangevraagd op 21 augustus 2012 door The Boeing Company, patent nog niet verleend)

'Het Aircraft Location System for Locating Aircraft in Water Environments' helpt onderzoekers de grote delen van een vliegtuig terug te vinden nadat het neergestort en uiteengevallen is. De uitvinders bedachten een systeem van geluidsreflectoren die signalen uitzenden wanneer er met een sonar wordt gezocht. De reflectoren zijn aangebracht op verschillende delen van het vliegtuig, zoals de staart, de vleugels, de cockpit en de motoren.

Onze partners