Domineert China de Amerikaanse Independence Day?

04/07/13 om 15:43 - Bijgewerkt om 15:43

De Verenigde Staten vieren voor de 237ste keer hun onafhankelijkheid. Van hotdogs tot vuurwerk over frisbees, alles wat ze daarvoor consumeren is voornamelijk van Chinese makelij.

Domineert China de Amerikaanse Independence Day?

© Reuters

De manier waarop Amerikanen 'the Fourth of July' vieren is de laatste jaren geëvolueerd: van enigszins officiëlere militaire shows tot gezellige barbecues in de tuin. "Er is nog weinig over van de authentieke wijze waarop wij Amerikanen vol trots de vierde juli vieren", stelt een journalist van het Amerikaanse magazine The Week.

"Alles wat we die dag aankopen of consumeren, is geproduceerd in China. Het is ironisch dat net op de dag dat we de onafhankelijkheid van ons land vieren, we eigenlijk afhankelijk zijn van het buitenland", aldus het magazine.

Buitenlandse vlaggen aan banden leggen

De Stars en Stripes waarmee Amerikanen trots wapperen, wordt voornamelijk door Chinezen gemaakt. De VS voert jaarlijks ongeveer aan 3.6 miljoen dollar vlaggen in. Ongeveer 3.3 miljoen dollar daarvan komt uit China.

Een maand geleden dienden enkele republikeinen van het Huis van Afgevaardigden nog een wetsvoorstel in om de overvloed 'buitenlandse vlaggen' aan banden te leggen. Ze willen het verplichte cijfer voor binnenlandse productie fors verhogen.

Frisbee en vuurwerk

Om het plezier op de vierde dag van juli compleet te maken halen families de frisbee boven, een door en door Amerikaanse traditie. Nochtans kwam het Amerikaanse icoon Wham-o-spins dat naast frisbees ook hoelahoeps maakt enkele jaren in Chinese handen.

Het feeërieke vuurwerk tot slot, dat plaats vindt in New York en nationaal wordt uitgezonden op de televisie is nog steeds homemade door een bedrijf uit Californië. Maar een groot deel van het ingevoerde vuurwerk komt uit China. Hoewel het niet steeds voldoet aan de veiligheidsnormen, raakt een aanzienlijke hoeveelheid toch het land binnen. De handel in vuurwerk is zelfs in die mate belangrijk dat Chinezen het geregeld als diplomatieke tool gebruiken tijdens economische onderhandelingen, klinkt het.

Onze partners