Vijay Koul
Vijay Koul
Onderzoeker, nationale Australische wetenschapscentrum CSIRO
Opinie

23/11/17 om 15:28 - Bijgewerkt om 15:28

'Delhi heeft niets geleerd uit de recordvervuiling van vorig jaar'

Precies een jaar geleden haalde Delhi de wereldpers met een recordvervuiling. De smogconcentratie was zestien keer hoger dan de veilige drempel. Nu, twaalf maanden later, heeft de overheid weinig geleerd en krijgt de stad met net dezelfde concentraties te maken, schrijft Vijay Koul, onderzoeker aan het nationale Australische wetenschapscentrum CSIRO.

'Delhi heeft niets geleerd uit de recordvervuiling van vorig jaar'

Een man dekt zijn gezicht af met een zakdoek in New Delhi, de hoofdstad in het Indische district Delhi, 15 november 2017. © Reuters

De concentratie van de meest schadelijke partikels, de zogenaamde PM 2,5, ligt weer even hoog als in november vorig jaar: meer dan 700 microgram per kubieke meter. Langdurige blootstelling aan dergelijke vervuiling heeft volgens deskundigen hetzelfde effect als twee pakjes sigaretten per dag roken.

Die recordvervuiling vorig jaar had een alarmsignaal moeten zijn, maar amper twaalf maanden later is Delhi weer in diepe wolken gehuld. Het is beschamend dat de overheid niet beter voorbereid was op het huidige smogseizoen.

Delen

Delhi heeft niets geleerd uit de recordvervuiling van vorig jaar.

In juli publiceerde ik een gedetailleerde analyse van de verschillende factoren die de beruchte novembersmog veroorzaken. Op basis van de data van de Indiase Raad voor Vervuilingscontrole en de NASA concludeerde ik dat die vooral werd veroorzaakt door de windstilte en windrichting, het vuurwerk van het Divali-festival en het verbranden van landbouwafval. Onderzoeken door andere wetenschappers en het stadsbestuur kwamen tot gelijkaardige bevindingen.

Toch heeft die kennis niet kunnen voorkomen dat het weer gebeurt, tot frustratie van de inwoners die nu opnieuw een winter vol vervuiling moeten doorstaan. Vanzelfsprekend kan de overheid de windsnelheid of -richting niet controleren. Maar ze kan wel ingrijpen om de andere factoren aan te pakken.

Verbranding

In de staten Haryana en Punjab, ten noorden van Delhi, verbranden boeren hun velden na de zomer om ze klaar te maken voor het plantseizoen. Die praktijk valt samen met Divali, het Indiase lichtfestival, dat gepaard gaat met drie of vier nachten van vuurwerk, eind oktober en begin november.

Andere landen nemen maatregelen tegen het afbranden van velden. In Australië heeft de staat Victoria bijvoorbeeld boeren aangemoedigd om de resten te laten staan. In sommige Canadese provincies is een speciale vergunning nodig om velden af te branden.

Maar in India, waar zo'n ingreep essentieel is in de strijd tegen de vervuiling, wordt dergelijke wetgeving zelfs niet besproken.

Het is nochtans hoog tijd dat de overheid ingrijpt, voor de vervuilingscrisis nog meer uit de hand loopt. PM 2,5-partikels kunnen diep in de longen doordringen, en een blootstelling op korte termijn kan leiden tot irritatie van de ogen, neus, keel en longen, hoesten, loopneus en kortademigheid.

Blootstelling op langere termijn kan ook de longfunctie schaden en problemen zoals astma en hartaandoeningen in de hand werken. Studies linken PM 2,5 met meer ziekenhuisopnames voor hart- en vaatziekten, en een hoger aantal overlijdens. In India was luchtvervuiling in 2015 verantwoordelijk voor meer dan een miljoen overlijdens.

Wat de overheid kan doen

Er is een hele waaier aan mogelijkheden op korte en langere termijn om het probleem aan te pakken. Boeren in Haryana en Punjab mogen niet langer gewassen verbranden in oktober en november, en zouden daarvoor financiële compensaties moeten krijgen.

Tegelijk zouden de inwoners van Delhi minder moeten rijden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van carpooling of openbaar vervoer. Het stadsbestuur moet vervuilende vrachtwagens aan banden leggen en de oudste voertuigen in toenemende mate uitfaseren en uiteindelijk verbieden. Het kan ook de parkeertarieven verhogen of het autobezit beperken tot een auto per gezin.

Delen

Delhi heeft nood aan actie voor het te laat is. Het alternatief is nog dieper in de vervuiling belanden.

Ook een betrouwbaarder stroomnet kan helpen: het zou het gebruik van bijzonder vervuilende dieselgeneratoren in burelen en fabrieken verminderen. En tot slot is er de mogelijkheid om subsidies uit te reiken voor schonere brandstoffen of elektrische of hybride auto's.

Overheden hebben ook de plicht om de bevolking geïnformeerd te houden over de vervuiling en de gevaren ervan. Dat kan via folders spotjes op radio en televisie of via sociale media. Op de ergste dagen moeten scholen gesloten worden en moet kinderen en ouderen aangeraden worden om binnen te blijven.

Op langere termijn kan een 'groene gordel' aangeplant worden rond de stad, die kan helpen om de luchtvervuiling tegen te gaan maar is ook goed tegen geluidsvervuiling.

Veel van die beleidsmaatregelen kunnen op significante tegenstand rekenen. Maar Delhi heeft nood aan actie voor het te laat is. Het alternatief is nog dieper in de vervuiling belanden.

Onze partners