De Franse verkiezingen in 10 cijfers

© Reuters

Hoeveel kosten de Franse presidentsverkiezingen? Hoeveel vangt elke kandidaat? Hoeveel keer werd een peiling gehouden? De Franse presidentsverkiezingen in 10 cijfers.

228 miljoen euro of 3,5 euro per burger: de kost van de verkiezingen

Dat zegt althans René Dosière, de PS-afgevaardigde van Aisne. Hij schreef ‘L’argent de L’Etat’, waarin hij zegt dat de presidentiele campagne van 2012 (voor 10 kandidaten) 228 miljoen euro zal kosten. De campagne in 1995 kostte 133 miljoen euro (9 kandidaten), die in 2002 200,3 miljoen voor 16 kandidaten en 210,7 miljoen voor de 16 kandidaten in 2007.

Die uitgaven gaan vooral naar campagnemateriaal (51 miljoen euro), campagnevergoedingen (49 miljoen) en verzendingskosten voor verkiezingspropaganda (49 miljoen).

49 miljoen euro: campagnes

49 miljoen van de totale kost van 228 miljoen euro gaat naar de campagnekosten van de kandidaten. Dosière baseert zich daarvoor op de volgende hypothese: 2 kandidaten zullen naar de tweede ronde gaan, 3 kandidaten halen meer dan 5 procent in de eerste ronde, en 5 kandidaten minder dan 5 procent.
De kosten van de campagnes variëren naargelang het behaalde stemmenaantal. Zij die minder dan 5 procent halen, krijgen 800.423 euro uitbetaald, 8 miljoen euro gaat naar wie meer haalde. Voor wie het tot de tweede ronde schopte, François Hollande van de PS en zittend president Nicolas Sarkozy van de UMP, ligt 10,7 miljoen euro te wachten. Per man.

370: aantal gepubliceerde peilingen

370 keer werd gepeild naar de Franse kiesintenties, zo schat Marie-Eve Aubin, voorzitster van de commissie van de peilingen. Een record, zegt ze. Volgens L’Express, dat zich op de Wikipediapagina daarover baseert werden er 23 peilingen gehouden sinds 1 april. Wat een per dag is.

4.486.333: het aantal kijkers voor Marine Le Pen

Marine Le Pen is een publiekslieveling wat kijkcijfers betreft: zij trekt gemiddeld het meest kijkers (ongeveer 4,5 miljoen) bij haar televisieoptredens.
Tussen 1 en 3 miljoen euro: de grootste meetings

Het grote taboe van deze campagne in tijden van budgettair broeksriemaanhalen: hoeveel geven de kandidaten uit aan hun meetings? Exacte cijfers zijn er nog niet, maar in de pers circuleren schattingen. François Hollande zou bijna 1 miljoen euro betaald hebben voor een bijeenkomst in Bourget, zowat een derde van het totale budget van ecologiste Eva Joly. Sarkozy maakt het nog bonter met 3 miljoen euro voor zijn optreden in Villepinte. Of meer dan 12 procent van wat het campagnebudget mag zijn in Frankrijk.

8 miljoen euro: giften aan de UMP

Het is volgens L’Express nog moeilijk zicht krijgen op hoeveel de kandidaten ophaalden aan giften. De UMP lichtte al een tipje van de sluier op. In het begin van april declareerde de partij van Sarkozy 8 miljoen euro aan giften: 6 voor de partij, 2 voor de Vereniging van de Financiering van de kandidaat, in het leven geroepen in maart.

Fysieke personen mogen tot 7.500 euro schenken aan een partij, en 4.600 euro aan verenigingen die geld ophalen voor kandidaten tijdens de kiesperiode.

680.000: het aantal bezoekers op Hollande’s website

De campagnesite van Hollande was tot nog toe de drukst bezochte, met 680.000 bezoekers in februari. Sarkozy heeft dan weer de belangrijkste online-aanhang.

De budgetten voor internet zijn niet veel gewijzigd, aldus L’Express. De PS en de UMP geven beiden zo’n 2 miljoen euro uit op het net, Front National en MoDem (de partij van centrumkandidaat François Bayrou) hebben 700.000 euro veil voor online-campagnes. Die vier partijen geven meer dan gemiddeld uit.

17.000: aantal verkochte t-shirts aan de partijen

Armor Lux, dat t-shirts maakt, is een van de bedrijven die een graantje kon meepikken van het electorale circus. Door t-shirts te verkopen aan Sarkozy, Hollande en Bayrou.

735: aantal linkse blogs en sites

Volgens Le Monde is het linkse kamp veel sterker aanwezig op het internet dan het rechtse: 735 van de in totaal 1490 politieke sites zijn van linkse signatuur. Op 200 vallen rechtse analyses te lezen. Dan is extreemrechts ietsje beter vertegenwoordigd met 214.

75.000 euro: boete voor wie de resultaten voor 20 uur bekend maakt

Het debat dat Frankrijk in tijden van electorale koorts steeds weer in de greep heeft : wie zal, naast de buitenlandse media, de resultaten voor 20 uur bekend maken? Want dat is verboden in Frankrijk en levert een financiële kater van 75.000 euro op. (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content