‘De Costa Concordia had nooit mogen uitvaren’

“Het cruiseschip Costa Concordia had de haven nooit mogen verlaten.” Dat is de voorlopige conclusie na de eerste bevindingen van de experts die het scheepsdrama van 13 januari onderzoeken.

De gegevens waarmee de onderzoekers moeten werken zijn nog onvolledig, maar een aantal zaken konden ze toch al vaststellen. Dat meldt de Italiaanse krant Il Corriere della Sera. De zeekaarten zouden niet goedgekeurd geweest zijn, de waterdichte deuren in het schip stonden open en de zwarte doos was reeds vier dagen buiten gebruik. Volgens de navigatievoorschriften voor de zeevaart allemaal redenen om niet uit te varen, aldus de Italiaanse krant.

Zwart gat

De zwarte doos functioneerde vier dagen voor het ongeval op 13 januari al niet meer. Pas op 11 januari werd het bedrijf dat de gegevensdrager moest herstellen verwittigd. Uiteindelijk besliste het bedrijf achter het cruiseschip dat de zwarte doos zou hersteld worden op 14 januari in de haven van Savona. Te laat dus. Het was bovendien niet de eerste keer dat er problemen waren met de zwarte doos van de Costa Concordia.

De onderzoekers konden wel terugvallen op gegevens op de centrale computer, die een kopie opslaat van alle gegevens. In tegenstelling tot de zwarte doos, kan er met die computer echter wel geknoeid zijn. Bovendien zou het ongeval de computer beschadigd hebben. Het is dus niet zeker dat de gegevens waarachtig of compleet zijn. Een groot deel van de informatie over bijvoorbeeld de evacuatie van het schip is al verloren gegaan.

Deuren stonden open De veiligheidsvoorschriften bepalen dat alle waterdichte deuren met de hand gesloten moeten worden, tenzij de kapitein anders beslist. Uit verklaringen van de scheepsofficieren blijkt echter dat die deuren wagenwijd open stonden, omdat “dat het voor de werknemers makkelijker maakte”, aldus Simone Canessa, een van de officieren op de commandobrug.

Veertig minuten na de impact beval een andere officier, Ciro Ambrosio, de deuren te sluiten. Niemand volgde dat bevel echter op, omdat het communicatiesysteem niet werkte door het defecte elektriciteitssysteem. Dat defect zou ook verantwoordelijk zijn voor de dood van vier passagiers, die door de schok uit de lift vielen omdat de deuren niet volledig gesloten waren.

32 slachtoffers

De rechter moet nu oordelen in welke mate al die defecten en inbreuken op de voorschriften bijgedragen hebben tot de zware tol die de ramp heeft geëist. Dat de zeevaartcode het vertrek van een schip met deze mankementen verbiedt, zal zeker een verzwarende factor zijn. Het bedrijf ontkent echter dat de code zo’n verbod formuleert en dat de zwarte doos defect was. In zijn reactie wijst het opnieuw naar de kapitein door te zeggen dat “het schip nooit zo dicht bij de kust had mogen varen.”

Het onderzoek loopt af op 21 juli en dan zullen de experts met volledige zekerheid kunnen zeggen wat er precies gebeurd is tijdens de ramp die aan 32 mensen het leven gekost heeft. (GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content