Cinematografisch talent in IS-rangen: 'opnames duurden 6u en vergden meerdere takes'

10/12/14 om 10:35 - Bijgewerkt om 10:34

Het kostte Islamitische Staat zes uur en meerdere takes om de recente onthoofdingsvideo van Syrische soldaten en de Amerikaan Peter Kassig te filmen. De terreurbeweging zou over materiaal van 160.000 euro beschikken en professionele filmmakers in zijn rangen tellen.

Cinematografisch talent in IS-rangen: 'opnames duurden 6u en vergden meerdere takes'

Een still uit de propagandavideo van Islamitische Staat toont jihadi's die zich voorbereiden op de simultane onthoofding van minstens 15 mannen, vermoedelijk uit het Syrische regeringsleger van president Bashar al-Assad. © AFP

In een recente video van Islamitische Staat (IS) spreidt de terreurbeweging zijn brutaliteit alweer tentoon met de onthoofding van een groep Syrische soldaten en de tot de islam bekeerde Amerikaanse hulpverlener Peter Kassig. De video van een kwartier getiteld 'Hoewel de ongelovigen het verachten' werd op 16 november gepubliceerd en werd zo geënsceneerd, dat zowel de onthoofding van Syrische soldaten door 22 IS-strijders als de moord op Kassig simultaan aan het grote publiek getoond konden worden.

Esthetiek

En dat kostte de terreurbeweging zes uur en meerdere takes, menen Amerikaanse (Terrorism Research and Analysis Consortium, TRAC) en Britse (Quilliam Foundation) analisten in een nieuwe studie. Onder andere belichting en schaduwen verraadden dat. Ook de rangorde van de gevangenen en de strijders wordt al eens verwisseld en in sommige scènes is te zien hoe militanten met elkaar babbelen, alsof ze de tijd doden tussen de opnames door.

Veryan Khan is een onderzoeker bij het TRAC en heeft de video frame per frame geanalyseerd. Volgens haar werd de film gemaakt met de hulp van een regisseur, producer en bewerker die zelfs storyboards gebruikt zou hebben. Dat bericht Time.com. Vermoed wordt dat de video met Avid Technology werd gemaakt, een programma dat volgens de nieuwssite minstens 160.000 euro kost.

Khan beweert nog dat de beulen gekozen werden omwille van hun cinematografische kwaliteiten, hun voorkomen en krijgskunde. Ze wijst erop dat de mannen 'een bepaalde esthetiek vertonen: ze zien er vrij goed uit, zijn proper en zien eruit alsof ze het al eerder gedaan hebben', schrijft Time.com. De beulen zouden zich gewassen hebben tussen het filmen van de executie en de scènes die daarop volgen door. Een zoveelste aanwijzing voor het vele werk dat in de filmproductie moet zijn geslopen.

Strijders van ISIL (Islamitische Staat van Irak en de Levant)

Strijders van ISIL (Islamitische Staat van Irak en de Levant) © BELGAIMAGE

Propaganda

Bovendien zijn de moordenaars die van alle nationaliteiten lijken te zijn, ongemaskerd en komen zij herkenbaar in beeld. 'Het feit dat ze van over de hele wereld komen, moet de reikwijdte van het kalifaat van IS uitbeelden', aldus Khan. De video was gericht aan IS-aanhangers of potentiële rekruten, vijanden en de leider Abu Bakr al-Baghdadi, zo menen de analisten.

De strijders die in beeld komen, zouden daar volgens de analisten zelf voor gekozen hebben, omdat ze dan 'internationale beruchtheid' zouden genieten en gebombardeerd zouden worden tot 'helden op de sociale media, net als 'Jihadi John' (de Britse beul die verdacht wordt van de moord op James Foley, Steven Sotloff, David Haines, Alan Henning, Kassig en twee ongeïdentificeerde Syrische soldaten, nvdr.)', een populariteit die zou 'bijdragen tot toekomstige propaganda'.

Khan getuigt op de nieuwssite dat ontelbaar veel aanhangers op microblog Twitter de foto's van de strijders uit de film als avatar gebruiken. 'De manier waarop IS met media omgaat, staat centraal in de boodschap die ze willen overbrengen: dat ze niet te stoppen zijn', aldus Khan.

Verklikt

Hoewel de video professioneel gedraaid is, hebben analisten er onregelmatigheden in ontwaard die een specifieke filmbewerker verklikken. Door die signatuurstijl op te sporen, hopen ze belangrijke figuren te identificeren die mogelijk in de hoogste rangen van de IS-hiërarchie vertoeven.

Lees meer over:

Onze partners