Chinese jeugd veeleisender, China wordt duurder

09/06/10 om 11:44 - Bijgewerkt om 11:44

Chinese jongeren pikken het harde werkritme niet meer. Dat schrijft de Volkskrant.

Chinese jeugd veeleisender, China wordt duurder

© Epa

Een goedkope, gehoorzame arbeiderspool was de afgelopen twintig jaar een van de drijvende krachten achter het economisch succes van China. Het vertrouwde model van miljoenen stil voortploeterende werkers begint echter stilaan barsten te vertonen.

Het begon met een reeks zelfmoorden onder de arbeiders bij Foxconn, dat kleine hoogtechnologische onderdelen voor bekende merken als Apple, Dell, HP, Sony en Nokia produceert. De vestiging in het Zuid-Chinese Shenzhen, waar meer dan driehonderdduizend jonge Chinezen apparaten in elkaar schroeven, zag zich gedwongen de lonen te verhogen.

Loonrondes

Loonsverhogingen betekenen echter dat China steeds minder goedkoop wordt. Elk jaar zijn er al loonrondes waarbij de staat decreteert dat tientallen miljoenen werknemers er tien tot vijftien procent bij krijgen, maar nu lijkt het hek van de dam.

Foxconn-topman Terry Guo zegde nu immers loonsverhogingen toe die variëren van twintig tot honderd procent, afhankelijk van de prestatie.

"Arbeiders zijn minder overvloedig beschikbaar en gedragen zich minder plooibaar", zegt econoom Andy Xie, commentator van het vooraanstaande zakenblad Caijing, in de Volkskrant.

Hij denkt dat de Chinese autoriteiten en werkgevers nog weinig besef hebben van deze nieuwe werkelijkheid. Volgens de econoom helpt de oude strategie van wat loonsverhoging, pressie en afkopen niet meer.

Welvaart

Het probleem zit veel dieper, denkt Xie. Er komt een nieuwe generatie fabrieksarbeiders op, werkende jongeren die niet meer op dezelfde manier willen afzien als hun ouders gewend waren. Ze hebben mobiele telefoons, internet en ze zien de welvaart van anderen.

"En ze zien dat zo'n leven voor hen een verre droom blijft. Over een paar jaar zijn ze hun jeugd en hun baan kwijt, en amper een stap verder."

(Ielse Broeksteeg) Bron: de Volkskrant

Lees meer over:

Onze partners