China consumeert 2,5 keer meer dan het zelf kan produceren

© Reuters

De Chinezen consumeren veel meer dan ze kunnen produceren en dat zet het milieu onder druk. Aangezien ze met zoveel zijn, zal ook de rest van de wereld daar de gevolgen van dragen, stelt een nieuw rapport.

Hoewel de gemiddelde ecologische voetafdruk van de inwoners van China onder het globale gemiddelde ligt, consumeert het land vandaag 2,5 keer meer dan het zelf kan produceren. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse “China Economic Foodprint Report” van verschillende organisaties waaronder de internationale natuurbehoudorganisatie WWF.

Kleinere voetafdruk

De stijgende consumptie in combinatie met de economische groei en de urbanisatie zetten het kwetsbare milieu in China zwaar onder druk, luidt het.

“China moet dringend iets doen aan zijn ecologische voetafdruk”, zegt dokter Li Lin, de voorzitster van WWF China, in een persbericht. “De productie-efficiëntie moet verbeteren en consumenten moeten overschakelen naar producten die zorgen voor minder CO2-uitstoot en dus leiden tot een kleinere voetafdruk.”

Uit het rapport blijkt dat de snelle urbanisatie een grote impact heeft op het milieu in China.

“Urbanisatie gaat namelijk vaak samen met een stijging van het inkomen, wat leidt tot een verandering in het consumptiepatroon. Inwoners van het platteland verbruiken dan weer meer energie dan de stedelingen, omdat zij bijvoorbeeld minder mogelijkheden hebben om het openbaar vervoer te nemen. Het is dus vooral belangrijk om zowel op het platteland als in de stedelingen een duurzaam consumptiepatroon te promoten”, aldus dokter Lin

Toekomstkeuzes

“De keuzes die China vandaag maakt over consumptie, productie, investeringen, handel en het beheer van de natuurlijke rijkdommen, zullen de toekomst van het land bepalen”, zegt Jim Leape, de directeur-generaal van WWF. “China is bovendien wereldwijd de tweede grootste economie, waardoor de keuzes van het land ook een grote invloed hebben op de wereldwijde ecologische toestand.” (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content