Charlie Hebdo publiceert cartoons over dode peuter Aylan

© Twitter/Charlie Hebdo

Het Franse magazine Charlie Hebdo heeft spotprenten gepubliceerd over de dood van de Syrische peuter Aylan. De cartoons zorgen voor heel wat verontwaardiging op sociale media.

In het recentste nummer beeldt het satirische Franse magazine Charlie Hebdo Aylan af terwijl hij met het gezicht naar beneden op het strand ligt, met als titel ‘zo dicht bij zijn doel’. Boven Aylan is er een reclamebord van McDonalds waarop staat: ‘Twee kindermenu’s voor de prijs van één.’

Het driejarig jongetje dat verdronk, is een symbool geworden van de vluchtelingencrisis nadat foto’s van zijn levensloze lichaam de wereld rondgingen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een andere cartoon spot met Aylans religie, met als titel ‘Bewijs dat Europa christelijk is’. Het toont een figuur die lijkt op Jezus met de woorden ‘Christenen lopen op water’ en het jongetje in de zee met als bijschrift ‘Moslimkinderen zinken’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De tekeningen komen acht maanden na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo, waarbij 12 mensen om het leven kwamen. Miljoenen mensen kwamen daarop op straat voor de vrijheid van meningsuiting onder de slogan #jesuisCharlie.

‘Vernietigende aanklacht van anti-vluchtelingengevoel’

Op het internet kregen de cartoons veel kritiek van mensen die ze beledigend vinden. Volgens anderen is het simpelweg kritiek op de manier waarop het westen omgaat met de vluchtelingencrisis, meldt the Independent. De cartoons werden getekend door Laurent ‘Riss’ Sourisseau, een politieke cartoonist die sinds de aanval op de redactie van Charlie Hebdo geëscorteerd wordt door agenten.

Maajid Nawaz, oprichter van de dekktank Quilliam verdedigt de cartoon. ‘Smaak is persoonlijk. Maar deze cartoons zijn een vernietigende aanklacht van ons anti-vluchtelingengevoel’, schrijft hij op Facebook. ‘De McDonalds-afbeelding is kritiek op harteloos Europees consumentisme in het gezicht van een van de ergste menselijke tragedies van onze tijd .’ (NSK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content