'Buitengesloten piloot brengt meer vragen dan antwoorden'

26/03/15 om 10:52 - Bijgewerkt om 11:39

De vermoedens dat een van de twee piloten van het verongelukte vliegtuig van Germanwings buitengesloten geraakte uit de cockpit, maakt het mysterie van de ramp alleen maar groter. Hoofdonderzoeker Luc Blendeman van de Belgische Air Accident Investigation Unit legt uit.

'Buitengesloten piloot brengt meer vragen dan antwoorden'

© Belga Image

Volgens bronnen dicht bij het onderzoek naar de ramp, zo schrijft The New York Times, blijkt uit analyse van de cockpitvoicerecorder dat net vóór de ramp een van de twee piloten alleen in de cockpit was, terwijl de andere niet meer terug binnen kon.

Meer vragen dan antwoorden

'Sinds 9/11 is de cockpit afgesloten door een deur die vanuit de cabine niet door derden kan worden geopend,' legt Luc Blendeman uit. 'De piloot kan echter normaal gezien via een codesysteem met een wachtwoord altijd de deur zelf openen van buiten de cockpit. Waarom hij niet terug binnen zou zijn geraakt, is dus een groot vraagteken. Bewusteloosheid is één mogelijke verklaring. Deze nieuwe hypothese brengt alleszins meer vragen dan antwoorden. Bovendien gaan we ervan uit dat enkel de twee piloten in de cockpit zaten, maar ook dat weten we niet zeker.'

Blendeman waarschuwt echter voor speculaties. Hij wil wachten op de conclusies van het Franse onderzoeksbureau BEA, en dat kan nog dagen of weken duren. 'De cruciale vraag is vooral: zijn de vermoedens op basis van de cockpitvoicerecorder wel correct? Dat moet nog bevestigd worden. Volgens mij zijn de geluiden die daarop te horen zijn - zoals het geklop - voor verschillende interpretaties vatbaar.'

Piloten

Ook Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, bevestigt de berichten dat een van de twee piloten buitengesloten geraakte, niet. Bovendien is het ook niet duidelijk of het om de gezagvoerder dan wel om zijn copiloot zou gaan.

Lufthansa bevestigt wel dat de copiloot sinds september 2013 voor Germanwings werkte 630 vlieguren achter de rug had. De man is door Lufthansa opgeleid. De boordcommandant had meer dan 10 jaar ervaring en meer dan 6.000 vlieguren op Airbus-toestellen en werkt sinds mei 2014 voor Germanwings. Eerder vloog hij voor Lufthansa en Condor. Hun namen zijn nog niet bekendgemaakt.

Vliegen is veilig

Blendeman benadrukt nog dat vliegtuigen nog steeds een van de veiligste vervoersmiddelen zijn, ook al roepen ongelukken zoals deze in de Franse Alpen steeds opnieuw angst op bij sommige mensen.

'Vliegtuigongelukken zijn spectaculairder omdat er vaak veel slachtoffers tegelijk vallen. Maar in België alleen al sterven elk jaar honderden mensen bij auto-ongevallen.'

Lees meer over:

Onze partners