Brussel overweegt tol voor wie met de auto de stad in wil

12/07/13 om 04:49 - Bijgewerkt om 04:49

Brussel gaat de strijd aan met de auto. Het Gewest buigt zich over een tolheffing voor auto's. Uit de eerste testen blijkt dat 3 euro per dag het autoverkeer met 11 procent doet afnemen. Vooral Vlaamse tekenen voor die daling.

Brussel overweegt tol voor wie met de auto de stad in wil

© Belga

Een consortium met adviesbureau Rapp Trans NL, een wereldautoriteit inzake tolheffingen, ging na of een tolheffing hetzelfde effect zou hebben op de mobiliteit in het hoofdstedelijk gewest. Het Brusselse milieubureau Stratec en het Franse Carte Blanche werkten mee. Dat schrijft De Morgen.

Vooral Vlamingen betalen

De resultaten liggen op tafel. Concreet hebben de onderzoekers drie scenario's uitgewerkt, waarbij een tolheffing van 3 euro per dag het meest efficiënt blijkt. Uit de simulatie blijkt dat het aantal gereden autokilometers met 11 procent zou afnemen. Die daling wordt voornamelijk gerealiseerd bij pendelaars uit Vlaanderen. Mochten zij echter allemaal beslissen te blijven met de wagen naar Brussel komen, dan zijn zij de grootste groep betalers.

De andere opties - 6 euro en 12 euro - hebben een kleiner effect per gevraagde euro.

Rustiger op de ring

De tolheffing zou een ontlastend effect hebben op de hele Brusselse ring. De onderzoekers gaan ervan uit dat pendelaars niet noodzakelijk tot aan de rand van Brussel rijden om dan over te stappen, maar dat ze zo dicht mogelijk bij huis overstappen op het openbaar vervoer.

De opbrengst van de stadstol wordt geschat op 450 miljoen euro per jaar. Net zoals in Londen zou dat bedrag integraal in het openbaar vervoer worden gepompt.

Unizo sceptisch

Unizo-adviseur Freekje De Vidts reageert terughoudend op de Brusselse plannen. "Het lijkt me niet realistisch dat een stadstol geen negatieve impact zou hebben op de handelaars."

Tegen 2018 wil Brussel de autodruk op de stad met een vijfde verminderen. Op dit moment gebeurt één op de drie verplaatsingen nog met de wagen. Dat is de helft van het nationale gemiddelde, maar nog altijd te veel, zegt Bruno De Lille, Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit (Groen). (Belga/TV)

Lees meer over:

Onze partners