Binnen Schengenzone alleen in Spanje systematische controle van bagage op hogesnelheidstreinen

25/08/15 om 01:00 - Bijgewerkt om 01:03

Enkel Spanje heeft in de Schengenzone een systeem geïnstalleerd om bagage en passagiers voor hogesnelheidstreinen te controleren.

Binnen Schengenzone alleen in Spanje systematische controle van bagage op hogesnelheidstreinen

© REUTERS

In Le Monde worden de vragen gesteld die, geeft de krant toe, al sinds 11 september 2001 geregeld opduiken: moet er meer beveiliging in treinen voorzien worden, en moet bagage gecontroleerd worden?

Dat treinen en hogesnelheidstreinen door terreurgroepen als potentieel doelwit gezien worden, was al eerder duidelijk. In 2004 werden treinen in Madrid getroffen. In 2013 werden plannen van terreurgroep Al-Qaeda tegen hogesnelheidstreinen wereldkundig gemaakt.

Binnen de Schengenzone heeft volgens Le Monde alleen Spanje een systeem op poten gezet, in directe respons op de aanslagen uit 2004, om voor hogesnelheidstreinen zowel passagiers als bagage aan een controle te onderwerpen. Bagage gaat door een controlemachine en passagiers passeren door een metaaldetector.

Op de Eurostar tussen Frankrijk of België en Londen gaat de controle nog verder. Daar wordt, zoals op een vliegtuig, identiteit en bagage gecontroleerd (door het land van bestemming). Die identiteitscontrole kan systematisch gebeuren omdat Groot-Brittannië geen deel uitmaakt van de Schengenzone.

Verzesvoudiging

Tot op dit ogenblik is Frankrijk niet gewonnen voor het overnemen van het Spaans systeem, laat staan voor het invoeren van algemene controles voor alle 15.000 dagelijkse Franse treinen.

De directeur van de spoorwegen is tegen. Het wordt onbetaalbaar, plus het zal het verkeer drastisch bemoeilijken/vertragen, zegt hij.

Tussen 2001 en 2011 is volgens Le Monde de beveiliging van Franse luchthavens meer dan het zesvoudige gaan kosten, van 140 miljoen euro per jaar naar 840 miljoen euro.

De systematische controle van hogesnelheidstreinen zal volgens de spoorbaas meer kosten dan dat, omdat er meer mensen met die treinen reizen dan vliegen.

Op bepaalde lijnen, in havens, of op hogesnelheidslijnen, worden passagiers in Frankrijk nu al "op zicht" gecontroleerd, en wordt bagage steekproefgewijs gecheckt. Er zijn gewapende politiepatrouilles op sommige treinen, naast veiligheidsagenten van de spoorwegen zelf.

De Franse staatssecretaris voor Verkeer, Alain Vidalies, wil volgens Le Monde in reactie op de schietpartij in de Thalys, de steekproefcontroles van bagage uitbreiden.

(RR)

Lees meer over:

Onze partners