Bestuurder Spaanse trein was aan het bellen

© AFP

De bestuurder van de Spaanse trein die nabij Santiago de Compostela ontspoorde was op het moment van het ongeluk aan het telefoneren.

Francisco José Garzon Amo, de machinist van de trein die ontspoorde in de buurt van Santiago de Compostela, zat aan de telefoon toen het ongeluk gebeurde. Dat blijkt uit informatie uit de zwarte doos van de trein.

De trein reed in de buurt van Santiago de Compostela met een snelheid van 190 kilometer per uur door een bocht waar de maximale toegestane snelheid slechts 80 kilometer per uur bedraagt. De trein ontspoorde en knalde tegen een wand.

“Pas seconden voor de crash, trok de machinist aan de rem”, aldus Spaanse onderzoekers. “Op het moment van de ontsporing haalde de trein nog een snelheid van 153 kilometer per uur”, klinkt het.

Paspoort ingenomen

Voorts stelden de onderzoekers vast dat de bestuurder net op dat moment in een telefoongesprek was verwikkeld met iemand van spoorbedrijf Renfe.

Francisco José Garzon Amo is na een verhoor vrijgelaten, maar moet zich ter beschikking houden en zich geregeld melden bij de rechtbank. Verder mag Garzon voorlopig geen treinen meer besturen en is zijn paspoort ingenomen.

Bazen ingelicht over gebrekkige veiligheid

Garzon had eerder wel zijn bazen ingelicht over de gebrekkige veiligheid op het traject waar het ongeval zich voorgedaan heeft. Dat heeft een woordvoerder van de vakbond bevestigd.

Op het deel van de hogesnelheidslijn waarop het ongeval gebeurde, is geen automatisch remsysteem. “Zelf had hij gezegd dat het ongelooflijk is dat de snelheid op die plek niet gecontroleerd wordt, en dat het niet mogelijk was om meteen de snelheid van 200 naar 80 kilometer per uur te verlagen, zonder enig toezicht door een beveiligingssysteem”, aldus Rafael Rico, woordvoerder van de vakbond van treinbestuurders Semaf in Galicië.

De bestuurder wordt 79 keer doodslag ten laste gelegd door professionele roekeloosheid. (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content