Bekijk de erfenis van de NAVO-missie in Afghanistan

04/09/14 om 18:01 - Bijgewerkt om 19:08

Een Leuvens reclamebureau heeft in opdracht van de NAVO, de erfenis van de missie in Afghanistan treffend in beeld gebracht op een website.

Bekijk de erfenis van de NAVO-missie in Afghanistan

NAVO-soldaten in Afghanistan © Reuters

Terwijl de staats- en regeringsleiders van de 28 NAVO-lidstaten in Wales een nieuw hoofdstuk in het Afghaanse verhaal voorbereiden, heeft de Alliantie dinsdag een website gelanceerd waarop ze een beeld tracht te schetsen van haar missie tijdens de voorbije dertien jaar. De verdragsorganisatie ging daarvoor in zee met het Leuvense reclamebureau Boondoggle. "Het resultaat is iets wat je normaal gezien niet zou verwachten als NAVO-communicatie", zei Chris Riley, het hoofd van het strategisch communicatieteam van de NAVO in Brussel.

Eind dit jaar komt een einde aan de gevechtsmissie van de NAVO in Afghanistan, de langste uit de geschiedenis van de organisatie. Dat betekent evenwel niet het einde van de NAVO-aanwezigheid in het land. Als de nodige documenten tijdig worden ondertekend door de volgende president, begint binnen enkele maanden een trainingsmissie van de Afghaanse veiligheidstroepen.

Duivelsuitdagingen

Binnen de NAVO ontstond het idee om een website in het leven te roepen die de "Afghaanse erfenis" in beeld brengt. De site heet www.returntohope.com en is opgebouwd rond zes levensverhalen van mensen die in Afghanistan "zowel de mooiste als de lelijkste momenten uit hun leven meemaakten", legde Steven Mehringer, die bij de NAVO verantwoordelijk is voor de sociale media, uit bij de voorstelling in Newport. Zo is er het verhaal van een tv-presentator wiens shows wekelijks miljoenen kijkers lokken, maart ook van een Amerikaanse para die zijn voet verloor, maar toch terugkeerde voor een tweede tour of duty. Bedoeling was te appelleren aan het grote publiek, dat niet noodzakelijk over veel kennis over Afghanistan beschikt.

"Afghanistan is een bijzonder ingewikkeld verhaal, dat veel ups en downs heeft gekend, waardoor we ons het hoofd hebben gebroken over hoe we het zouden aanpakken", legde Riley uit. De organisatie kwam uiteindelijk terecht bij Boondoggle, het Leuvense reclamebureau dat de "Duivelsuitdagingen" van de Rode Duivels in de aanloop naar de Wereldbeker voetbal uitwerkte.

Geen opinie

"De meesten van ons wisten oorspronkelijk niet veel af van Afghanistan", gaf Maarten Cox van Boondoggle toe. Workshops moesten daar een mouw aan passen. Toen het Leuvense bedrijf uiteindelijk aan de slag ging, stelde het vier principes voorop. "We wilden buiten het NAVO-keurslijf blijven en eerlijke, echte verhalen in een fris perspectief brengen. Daarnaast moest de site het toelaten een eigen antwoord te zoeken en wilden we geen opinie formuleren. Tot slot moest het een gelaagde ervaring zijn", aldus Cox.

Met dat laatste verwijst hij naar de meer diepgaande informatie die onderaan de site onder verschillende noemers ("Rebuilding Afghanistan", "The Human Cost", "The Fight", enzovoort) terug te vinden is, met een combinatie van beelden, klank en tekst. Naar Cox' aanvoelen slaat de aanpak met de levensverhalen aan. Terwijl bezoekers doorgaans hun aandacht niet erg lang bij 'filmpjes' kunnen houden, merken we dat ze hier tot acht minuten blijven hangen, weet hij.

Lees meer over:

Onze partners