Australië mag logo's en reclame op sigarettenpakjes verbieden

15/08/12 om 04:40 - Bijgewerkt om 04:39

De Australische regering mag tabaksfirma's verplichten om vanaf december hun sigaretten te verkopen in uniforme pakjes zonder opvallende merksymbolen.

Australië mag logo's en reclame op sigarettenpakjes verbieden

© Epa

Dat heeft het hoogste gerechtshof in Australië beslist. Het High Court verwierp een klacht van sigarettenproducenten als British American Tobacco, Philip Morris en Imperial Tobacco.

De beslissing kan een precedent zijn voor andere landen. Onder meer in Europese landen, Canada en Nieuw-Zeeland worden gelijkaardige maatregelen overwogen.

Olijfgroen

Volgens de wet, die vorig jaar werd aangenomen door de regering, stelt dat sigaretten enkel in uniforme olijfgroene pakjes met grote afstotende foto's en gezondheidswaarschuwingen mogen worden verkocht. De wet wordt vanaf 1 december 2012 van kracht.

De regering gelooft dat uniforme pakjes het aantal rokers drastisch zal doen dalen. Sigarettenproducenten argumenteerden echter dat Australië met de nieuwe wetgeving eigenlijk hun waardevolle handelsmerk afpakt zonder vergoeding. Ze waarschuwen ook voor de instroom van namaakproducten in de Australische markt. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners