Airbus A320 werd slachtoffer van ‘uitstekend’ beveiligingssysteem ingevoerd na 9/11

Deur van een cockpit © Reuters

De meest plausibele verklaring voor de crash van de Airbus A320 van Germanwings is dat de copiloot de piloot uit de cockpit buitengesloten heeft en het toestel moedwillig heeft laten neerstorten. De Airbus A320 werd zo slachtoffer van een ‘uitstekend’ beveiligingssysteem ingevoerd na 11 september.

De crash van de Airbus van Germanwings werd vermoedelijk veroorzaakt door kwaad opzet. De 28-jarige Duitse copiloot liet het vliegtuig neerstorten toen de piloot en gezagvoerder even naar het toilet was en zich dus niet meer in de cockpit bevond. Maar hoe zit dat juist, kan het ene crewlid, een andere bemanningslid eenvoudig buitensluiten?

11 september

‘Eigenlijk wel’, vertelt Jorkis Melkert van de TU Delft aan de redactie van de Volkskrant. De deuren van elke cockpit worden namelijk extra beveiligd sinds 11 september 2001 zodat kwaadwilligen de ruimte niet in kunnen. ‘En het werkt’, aldus Melkert. ‘Sindsdien hebben we nooit meer te maken gehad met kapers.’

Wanneer een piloot of steward(ess) de cockpit verlaat en opnieuw binnen wil moet hij of zij ‘aanbellen’, aldus Lufthansa tijdens de persconferentie. De piloot ziet dan op een schermpje wie er voor de deur staat. Door op een knop te duwen, kan hij zijn collega binnenlaten.

Noodprocedure

Carsten Spohr, Lufthansa
Carsten Spohr, Lufthansa © Reuters

Nochtans is er ook een noodprocedure voor het geval de piloot bijvoorbeeld slaapt of bewusteloos is geraakt en daardoor niet meer reageert. In dat geval kan de persoon ‘buiten’ een code intoetsen, waardoor er een belletje afgaat in de cockpit. Reageert de aanwezige nog steeds niet, gaat de deur automatisch open.

Maar in het geval van het neergestorte vliegtuig van Germanwings trad ook deze noodprocedure niet in werking. De piloot in de copiloot kan deze procedure namelijk stilleggen, als hij niet wil dat de deur opengaat. Ook dit systeem werd ontworpen om gijzelaars tegen te gaan. ‘Een code kan namelijk op hardhandige manier ontfutselt worden van het cabinepersoneel tijden een gijzeling’, aldus de Volkskrant. De Airbus A320 is dus waarschijnlijk slachtoffer geworden van dit goede beveiligingssysteem .

‘Psychologische test is niet dé oplossing’

De vraag hoe suïcidale piloten te voorkomen kan volgens Melkert niet eenvoudig worden opgelost. ‘Een psychische test is alvast niet dé oplossing’, klinkt het. ‘Vandaag kan iemand een test goed doorstaan, maar als morgen zijn vriendin ervandoor gaat, kunnen de stoppen in één, twee, drie doorslaan.’

Tijdens de persconferentie benadrukte Lufthansa nog dat piloten de cockpit voor korte tijd mogen verlaten. ‘Daar is niets mis mee.’ (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content