970 vluchtelingen ontsnappen aan catastrofe in onbestuurd cargoschip

De Blue Sky M, bij het binnenvaren van Gallipoli © REUTERS

Een cargoschip, dat bijna 1.000 voornamelijke Syrische en Koerdische vluchtelingen vervoerde, en dat de Italiaanse kust dreigde te rammen, is op het laatste nippertje door de Italiaanse kustwacht onder controle gebracht. De opvarenden zijn buiten levensgevaar.

Het schip, de Blue Sky M, was ongeveer een week onderweg sinds het een haven in Turkije verliet. Het schip vaart onder Moldavische vlag. Het is volgens experten uitzonderlijk dat een cargoschip van dergelijke omvang gebruikt wordt voor mensensmokkel.

De opvarenden, volgens eerste berichten vooral van Syrische en Koerdische komaf, hadden per kop duizenden dollar betaald voor hun overtocht. Ze kregen in ruil geen drinkwater, en geen voedsel, laat staan medicijnen tegen zeeziekte – de tocht verliep woelig.

Maandag was het schip in de buurt van Albanië gesignaleerd, niet ver van de plek waar de ferry in brand stond. Er was een noodoproep gelanceerd, wegens gebrek aan voedsel en dekens. De Griekse marine was ter plekke gegaan en “omdat er geen levensgevaar bestond” terug vertrokken.

11 per uur

Het schip is daarna, nog altijd in noodweer, bruusk van koers veranderd richting Italië. De bemanning heeft motor en roer geblokkeerd, en de snelheid vastgelegd op 6 knopen (ruim 11 kilometer per uur). Daarop zou die bemanning het schip hebben verlaten. Hoe dat is gebeurd, is niet duidelijk, en de Italiaanse autoriteiten houden er rekening mee dat bemanningsleden zich als vluchtelingen voordoen en gewoon mee van boord gekomen zijn.

Vluchtelingen in een school
Vluchtelingen in een school© BELGA

Toen de Italiaanse kustwacht het cargoschip in het vizier kreeg, en merkte dat het schip niet op oproepen reageerde, werd het “een race tegen de tijd”, aldus Filippo Marini van de kustwacht. Men probeerde eerst via boten van de kustwacht aan boord van de Blue Sky M te geraken, maar de woelige zee maakte dat de overstap van het ene op het andere schip onmogelijk. Uiteindelijk kwam de kustwacht via een helikopter aan boord, en bracht men het schip met heel veel moeite enkele mijlen voor de kust onder controle. Vooral de motor deblokkeren bleek lastig.

‘Dood en vernieling’

Als het schip een halfuur langer had doorgevaren zou er volgens Marini “dood en vernieling” geweest zijn.

Een deel van de opvarenden werd naar ziekenhuizen in havenstad Gallipoli overgebracht – dikwijls met onderkoelings-, uitdrogings- en uitputtingsverschijnselen. Anderen worden in scholen ondergebracht.

Dit jaar warden volgens de BBC ruim 100.000 vluchtelingen/migranten door de Italiaanse kustwacht gered, terwijl vele honderden anderen verdronken.

De smokkelaars verlaten vaak voortijdig hun wankele scheepjes om aan de autoriteiten te ontsnappen. Veelal vertrekken de scheepjes in Libië. Dit keer ging het niet om een wankel schip en was er geen vertrek uit Libië.

(RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content