‘Piloten hadden crash met Air France-vliegtuig kunnen vermijden’

© Reuters

Het definitieve rapport over de vliegtuigcrash met een Air France-toestel in 2009 is duidelijk. Het vliegtuig stortte neer door technische mankementen én een menselijke fout.

Tijdens een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs verdween vlucht 447 van Air France in 2009 in een storm. Het rapport van de Franse luchtvaartautoriteiten heeft het over technische mankementen en een foute inschatting door de piloten. Dat melden BBC en CNN.

Snelheidssensoren faalden Doordat de pitotbuizen onderaan het vliegtuig, die de snelheid meten, bevroren, schakelde de automatische piloot zichzelf uit. Dat mankement was het begin van de ramp die uiteindelijk aan alle 228 inzittenden het leven zou kosten.

Toen de snelheidsmeters faalden en de automatische piloot uitviel, kregen de copiloten de controle over het vliegtuig, terwijl de piloot even pauze nam. Hij kwam meteen naar de cockpit, maar kon geen ramp voorkomen. De bemanning wist niet wat het probleem was en voerde verschillende foute manoeuvres uit.

‘Controle over de situatie kwijt’

Een van de fouten van de bemanning was de neus van het vliegtuig omhoog te trekken toen het overtrok, in plaats van de neus omlaag te duwen. “De bemanning was nagenoeg de volledige controle over de situatie kwijt”, zei Alain Bouillard, hoofd van het onderzoeksteam. “Ze had niet door dat het vliegtuig overtrok, terwijl het aan drie kilometer per minuut zakte.”

De tegenstrijdige informatie van verschillende slecht functionerende sensoren zou zeker bijgedragen hebben aan de verwarring in de cockpit. Het rapport zegt dan ook duidelijk dat “de schuld niet enkel bij de bemanning ligt. Dit had zonder twijfel ook bij andere piloten kunnen gebeuren.”

Aanbevelingen

Het rapport formuleert ook nog eens 25 nieuwe veiligheidsaanbevelingen, bovenop de 25 die vorig jaar al geformuleerd werden in een eerder rapport. Onder andere betere training en betere waarschuwingssystemen staan op de lijst.

Airbus reageerde al door te zeggen dat het bedrijf “al het nodige zal doen om bij te dragen tot betere veiligheid in vliegtuigen.”

Zware tol

De Franse Airbus A330-200 vertrok op 1 juni 2009 vanuit Rio de Janeiro naar Parijs met 228 inzittenden. Twee uur na vertrek stortte het neer. Geen enkele passagier overleefde de klap en de zwarte doos werd pas teruggevonden na 23 maanden zoeken.

De ramp is de zwaarste in de geschiedenis van Air France. (GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content