7 vliegtuigrampen die de luchtvaart hebben veranderd

06/11/15 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:54

Als de vliegtuigcrash in de Sinaï-woestijn veroorzaakt werd door een bom aan boord, zou dat weleens grote gevolgen voor de luchtvaart kunnen hebben.

7 vliegtuigrampen die de luchtvaart hebben veranderd

De crash van de Concorde nabij Parijs. © Reuters

Volgens het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten was er aan boord van het gecrashte Russische passagiersvliegtuig in Egypte waarschijnlijk een bom aan boord. Al zijn daar voorlopig geen bewijzen voor.

De bom zou door de terreurgroep Islamitische Staat (IS) in het vliegtuig zijn gelegd. Het zou echter de eerste keer zijn dat IS een bom op een passagiersvliegtuig plaatst.

Als deze hypothese blijkt te kloppen, zou dat weleens grote gevolgen kunnen hebben voor de luchtvaart. In het verleden was dat ook al het geval met een aantal andere grote vliegtuigcrashes. Een overzicht:

Air Canada-vlucht 797

Tijdens vlucht 797 van Air Canada brak boven de Amerikaanse staat Kentucky in 1983 brand uit in de toiletten. Hoewel de piloot erin slaagde om een noodlanding te maken, kon slechts de helft van de passagiers nog op tijd uit het vliegtuig ontsnappen. Later werden alle toiletten aan boord van vliegtuigen verplicht uitgerust met rookmelders en brandblussers.

British Airtours-vlucht 28M

In 1985 brak er op de internationale luchthaven van Manchester voor het opstijgen een brand uit in een vliegtuig van British Airtours. Hoewel de piloot alle regels volgde, waren de zitjes in het vliegtuig veel te dicht op elkaar geplaatst, waardoor niet alle passagiers tijdig konden ontsnappen. Na het incident veranderden vliegtuigfabrikanten de interne layout van de vliegtuigen om de evacuatie vlotter te kunnen laten verlopen.

Japan Airlines-vlucht 123

Een Boeing 747 van Japan Airlines crashte in 1985 in de bergen net buiten Tokio nadat een herstelling niet correct werd uitgevoerd. Na het ongeluk werden reparaties aan oudere vliegtuigen veel beter gemonitord.

Air France-vlucht 4590

De crash van de Concorde van Air France in 2000 betekende het einde van het 28-jarige tijdperk van dit eerste supersonische vliegtuig. De Concorde-vlucht van Parijs naar New York stortte op 25 juli 2000 neer. Er werden 113 doden geteld, waaronder vier personen aan de grond. Eind 2003 was de laatste commerciële vlucht op het traject Londen-New York-Londen.

Verijdelde aanslagen met vloeibare explosieven

Britse autoriteiten ontdekten in 2006 dat terroristen met behulp van vloeibare explosieven vliegtuigen op verbindingen naar de Verenigde Staten wilden opblazen. Daarop werd een vloeistoffenverbod ingesteld voor handbagage (maximaal 100 mililiter per vloeistof). Zo worden tot grote frustratie van passagiers regelmatig tandpasta, shampoo, lipsticks tot zelfs flessen wijwater uit Lourdes in beslag genomen aan de bagagecontrole. Het vloeistoffenverbod zou definitief afgeschaft worden in 2016.

9/11

9/11 © .

Terroristische aanslagen van 11 september

Na de terreuraanslagen van 11 september 2001, waarbij vliegtuigen gekaapt werden, veranderde heel wat in de luchtvaartindustrie wat de veiligheid betreft. Zo werden de cockpitdeuren gepantserd en werd een veiligheidsknop geïnstalleerd die indringers moet buitenhouden. Maar die vergrendeling kwam weer ter discussie met de crash van een vliegtuig van Germanwings toen de copiloot de gezagvoerder opzettelijk buitensloot om het vliegtuig moedwillig te kunnen laten crashen. Als tijdelijke maatregel werd beslist dat een steward of stewardess in de cockpit komt zitten als een van de twee piloten zijn plaats verlaat.

Air France-vlucht 447 en Malaysia Airlines-vlucht 370

Zowel de crash van een vliegtuig van Air France in de Atlantische Oceaan in 2009, waarbij het twee jaar duurde voor de brokstukken werden teruggevonden, als de mysterieuze verdwijning van de Boeing van Malaysia Airlines, waar nog steeds naar gezocht wordt, hebben de noodzaak aangetoond voor een betere toegang tot gegevens om toestellen na een ongeluk te kunnen terugvinden. (TE)

Lees meer over:

Onze partners