5 redenen waarom Brazilianen WK verafschuwen

18/05/14 om 08:51 - Bijgewerkt op 20/05/14 om 08:53

De spanningen naar aanleiding van het WK in Brazilië lopen hoog op. 'De overheid verkwist miljarden, terwijl de Braziliaanse bevolking geld nodig heeft voor woningen, onderwijs en gezondheidzorg', klinkt het.

5 redenen waarom Brazilianen WK verafschuwen

Brazilianen protesteren tegen WK in Sao Paulo © Reuters

Nog amper een maand en de hele wereld richt haar blik op Brazilië, waar het WK voetbal plaatsvindt. Maar in het Zuid-Amerikaanse land neemt de spanning toe. De afgelopen week trokken in meerdere steden duizenden mensen de straat op om te betogen tegen het 'Voetbalfeest.' De demonstranten hekelden de sociale onrechtvaardigheid. "We verzetten ons tegen de miljarden die aan het WK gespendeerd worden, terwijl de bevolking zelf woningen nodig heeft", klinkt het.

75 procent van de Brazilianen vindt de enorme uitgaven voor het WK in hun land dan ook nutteloos, blijkt uit een onderzoek van persagentschap AFP. Volgens bijna 80 procent van de ondervraagden had het geld beter gediend voor onderwijs en gezondheidsbeleid.

De Braziliaanse regering hoopte net dat het WK het land positief in de schijnwerpers zou zetten. Door extra werkgelegenheid te creëren, wilde de overheid de armoede terugdringen, wat slechts gedeeltelijk is gelukt. 5 nefaste gevolgen van het WK in Brazilië op een rijtje:

1. Slavenarbeid

De Verenigde Naties (VN) maakt zich zorgen over een sterke toename van slavenarbeid in de aanloop naar het WK voetbal, meldt IPS. Slavenarbeid was tot voor kort voornamelijk een plattelandsverschijnsel in Brazilië. In afgelegen gebieden komt het voor op veeboerderijen, suikerrietplantages en bij houtskoolbedrijven. Maar de infrastructuurwerken in de steden naar aanleiding van het grote sportevenement trekken arbeidsmigranten aan die als slaven worden behandeld.

Er zijn dit jaar al een aantal 'reddingsoperaties' uitgevoerd door het inspectieteam van het ministerie van Arbeid. Ze ontdekten misbruik en frauduleuze urenregistraties. In sommige gevallen was er zelfs sprake van kinderarbeid of seksuele intimidatie.

2. Onteigening

Duizenden families zijn uit hun woning gezet om plaats te maken voor een stadion, een weg, of een treinverbinding. In Rio alleen al werden minstens twintigduizend families getroffen door de herinrichting van de haven en de aanleg van nieuwe wegen. Bepaalde wijken waar veel armen wonen (favela's), werden letterlijk met de grond gelijk gemaakt. In ruil kregen de bewoners een (belachelijk) lage schadevergoeding.

3. 'WK maakt van voetbal elitesport'

Voetbal zal na 2014 niet meer hetzelfde zijn voor de Brazilianen, klinkt het. "Dit is een wereldbeker voor wie met vastgoed wil speculeren", stelt Christopher Gaffney, een stedenbouwkundige van de Federale Universiteit van Fluminense op MO.be. "De stadions zullen in ieder geval mooi zijn, maar voetbal, de meest democratische en populaire sport van het land, zal meer elitair worden."

De tickets zijn bovendien erg duur, zodat de gemiddelde Braziliaan geen wedstrijd kan bijwonen.

4. Massale corruptie

De bouwkosten van het stadion in de Braziliaanse stad Brasilia liggen veel hoger dan aanvankelijk geraamd, voornamelijk door corruptie, blijkt uit een rapport van AP. Er is mogelijk voor 200 miljoen euro gefraudeerd. Vooral aannemers én politici profiteren hiervan. Het rapport onthulde dat tegelijkertijd met de bouw van het stadion, ook de politieke dotaties flink de lucht ingingen. De bouw van het stadion, gefinancierd door de regering, was een ideale dekmantel om (illegale) premies door te sluizen naar politici.

5. Beloofde infrastructuurwerken afgeblazen

Hoewel het WK over minder dan een maand van start gaat, moet er een nog een heleboel gebeuren. Van de 167 aangekondigde projecten zijn er op dit moment slechts 68 voltooid, meldt de Braziliaanse krant Folha de São Paulo. Opvallend vooral de infrastructuur die de het dagelijkse leven van de inwoners eenvoudiger moet maken zijn nog niet afgewerkt of zelfs afgeblazen. Het gaat dan voornamelijk om busverbindingen, treinen en wegen.

Lees meer over:

Onze partners