Urbain Vandormael

VW Golf uitgesproken favoriet voor ‘Auto van het Jaar 2013’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De genomineerden van de verkiezing ‘Auto van het Jaar 2013’ zijn bekend. Voor het eerst bevat de lijst acht kandidaten, omdat er een ex-aequo tussenzit. Naar verwachting zal de VW Golf op 4 maart e.k. als eerste uit de bus komen.

De verkiezing van ‘Auto van het Jaar’ werd 50 jaar geleden in het leven geroepen door de Nederlandse autojournalist Fred van der Vlugt, toen hoofdredacteur van het Nederlandse autoblad Autovisie en bij het grote publiek bekend als hét gezicht van een druk bekeken autoprogramma op televisie.

Zuid-Europese landen zijn overtegenwoordigd in de jury

Zes Europese autobladen (Auto, Autocar, Autopista, Autovisie, L’Automobile Magazine en Vi Bilägare) en één Duits nieuwsmagazine (Stern) stapten in het project en verkozen in 1964 de Rover 2000 tot eerste ‘Car of the Year’. De jury bestond uit 26 autojournalisten uit 9 landen, ondertussen telt ze 58 leden uit 22 landen. De grote autolanden – Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – zijn vertegenwoordigd met ieder zes journalisten, de andere landen moeten het stellen met één, twee of drie leden. Die verdeling is gebaseerd op het aantal geproduceerde en verkochte wagens per land. Zogezegd, want Nederland mag drie leden afvaardigen en België slechts twee. Dat slaat nergens op. Ons land was immers jarenlang dé bakermat van de autoassemblage in Europa en telt nog altijd drie fabrieken, want Ford Genk gaat pas eind 2014 officieel dicht. Of neem Rusland dat het ook met twee juryleden moet stellen, terwijl het over een gigantisch grote automarkt beschikt – met een eigen autoproductie die in de miljoenen loopt. Voor ons land zetelen Stéphane Lémeret en Tony Verhelle in de jury, beiden met een jarenlange ervaring in het vak én alom geacht voor hun kritische berichtgeving.

Volgens een intern reglement moeten de juryleden actieve, professionele en onafhankelijke fulltime autojournalisten zijn. Hun geslacht doet er niet toe, wat maakt dat er slechts één vrouw in de jury zit. Wordt een jurylid 65 jaar, zoals in het geval van Jos Gryseels (Belang van Limburg), moet hij ontslag nemen. In de praktijk neemt de vereniging het niet zo nauw met haar eigen reglement. Zo bestaan er twijfels over de onafhankelijkheid van sommige leden, maar niemand voelt zich geroepen om een knuppel in het hoenderhok te gooien. Dat een merk als Fiat negen trofeeën in de wacht heeft gesleept tegenover slechts één voor Mercedes (1974) en twee voor Volkswagen (1992 en 2010), dat een premiummerk als BMW nog altijd geen trofee heeft behaald, doet vragen rijzen over de onpartijdigheid van de juryleden. Ieder jurylid mag 25 punten verdelen, over tenminste 5 auto’s. Hij mag zijn favoriete auto maximaal 10 punten geven en hij mag slechts één auto op de eerste plaats zetten. Jos Gryseels zetelde gedurende meer dan tien jaar in de jury en geeft tekst en uitleg bij de soms bizarre uitslag. “Dat de Italiaanse merken vaker in de prijzen zijn gevallen dan de Duitse, heeft te maken met het feit dat de Italiaanse juryleden bij hun beoordeling veel gewicht toekennen aan het prijselement. Wat in het nadeel speelt van merken als BMW en Mercedes. Ik geloof niet dat juryleden stelselmatig merken uit hun eigen land bevoordelen, Hét echte probleem zit hem in de overtegenwoordiging van de Zuid-Europese landen. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland tellen ieder ook zes leden, maar van de Duitse juryleden is geweten dat zij zich altijd zeer kritisch opstellen – ook tegenover producten uit eigen land.”

Na de bekendmaking van de uitslag wordt ook de puntenverdeling van elk jurylid publiek gemaakt, waardoor de buitenwereld kan controleren wie voor wie heeft gestemd. Volgens Jos Gryseels is er geen sprake van beïnvloeding van de juryleden door de constructeurs. “Van druk of beïnvloeding door de constructeurs heb ik nooit last gehad. Zij proberen ons in de best mogelijke omstandigheden ons werk te laten doen, maar daar is niks mis mee. Dat wij overladen worden met geschenken is onzin. Het uitdelen of aanvaarden van cadeaus is zelfs verboden.”

32 kanshebbers, 8 genomineerden Om in aanmerking te komen, moet een nieuw model in tenminste vijf Europese landen op de markt zijn en moet het gaan om een model met een verwachte verkoop van minstens 5.000 exemplaren. De kandidaten worden beoordeeld op volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en prijs. De autojournalisten zijn het hele jaar onderweg met testauto’s maar begin oktober verzamelen alle 58 COTY-leden gedurende enkele dagen op een verlaten vliegveld nabij het Deense Tannisby, voor uiteenlopende tests met de 32 kandidaten. Vervolgens wordt een shortlist opgesteld van 7 auto’s die een tweede keer worden getest op een klein circuit in de omgeving van Parijs. Dit jaar zijn er 8 genomineerden, wegens een ex-aequo.

Tot vorig jaar werd de uitslag van de verkiezing op het einde van het jaar bekend gemaakt, maar sinds 2012 gebeurt de overhandiging van de trofee op de vooravond van de opening van het Autosalon van Genève – in aanwezigheid van de fine fleure van de internationale autowereld.

De genomineerden voor 2013 zijn bekend: Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-klasse, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/Toyota GT86, VW Golf en Volvo 40. Volgens Tony Verhelle ligt de VW Golf in pole position, omdat de twee Franse kanshebbers mekaar punten zullen afsnoepen. Grote afwezige is de Audi A3.

Appelen met citroenen vergelijken De Duitse media lopen niet hoog op met de trofee. Volgens Auto Bild en Auto, Motor und Sport vergelijken de juryleden appelen met citroenen. Daarom organiseren ze elk een eigen wedstrijd die de beste auto per categorie bekroont. Zo kent Auto Bild een ‘gouden stuurwiel’ toe aan de beste stadsauto, de beste gezinswagen en beste limousine, de beste sportauto en beste SUV. En er is ook een speciale onderscheiding voor de meest milieuvriendelijke wagen van het jaar. In het geval van Auto, Motor und Sport zijn het de lezers die beslissen, op basis van hun eigen ervaringen.

Urbain Vandormael Palmares Auto van het Jaar1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroën GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes S
1975 Citroen CX
1976 Simca 1307
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroën XM
1991 Renault Clio
1992 VW Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo
1997 Renault Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel Insigna
2010 VW Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel Ampera

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content