04/05/13 om 09:39 - Bijgewerkt om 09:39

'Verontrustend dat steeds minder jongeren kiezen om zelfstandige te worden'

Haast nooit worden jongeren gestimuleerd om in plaats van 'een job te zoeken' 'de handen uit de mouwen te steken' en een onderneming uit de grond te stampen.

'Verontrustend dat steeds minder jongeren kiezen om zelfstandige te worden'

Ik hoorde deze week dat de jongerenwerkloosheid in ons land de afgelopen maand met 15,5 procent is gestegen ten opzichte van een jaar terug. De jongerenjobs zijn conjunctuurgevoeliger, zeggen de experts. De crisis leidt tot minder vacatures en de uitzendactiviteit neemt af, waardoor het moeilijker is een eerste job te krijgen en ervaring op te doen. En Herman Van Rompuy maakte deze week bekend dat bijna een kwart van de Europese jongeren vergeefs op zoek is naar een job. Economen waarschuwen al maanden dat we een "verloren generatie" creëren.

Er worden allerlei initiatieven genomen, actieplannen gelanceerd en relancemaatregelen genomen. En dat is nodig en goed. Maar ik vind het ontzettend jammer dat het ondernemerschap zelden of nooit aan de jeugd als optie of alternatief wordt voorgesteld. Haast nooit worden jongeren gestimuleerd om in plaats van 'een job te zoeken' 'de handen uit de mouwen te steken' en een onderneming uit de grond te stampen. Net zo min er in het onderwijs voldoende aandacht wordt geschonken aan de keuze voor het ondernemerschap, zeker in crisistijden als deze.

Het gevolg is dat jongeren tussen achttien en dertig jaar minder snel voor het ondernemerschap kiezen en ook sneller afhaken dan tien jaar geleden. Toen vertegenwoordigden zij nog 36,6 procent van de totale startersgroep, maar dat was vorig jaar gedaald tot 33,9 procent (Bron: Nationaal Sydicaat voor de Zelfstandigen). Ik vind het verontrustend dat steeds minder jongeren kiezen voor een carrière als zelfstandige.

Om die jongeren te bereiken moet er, in samenwerking met de koepels van het onderwijs, een traject ontwikkeld worden om jongeren beter en boeiender te informeren over het ondernemerschap. Ervaren ondernemers moeten in de klassen van de laatstejaars komen getuigen over de mogelijkheden en grenzen van het ondernemerschap. En waar mogelijk zouden jongeren tijdens hun studie de kans moeten kunnen krijgen om eens een kijkje te gaan nemen in een onderneming of een dag lang in de huid van een CEO te laten kruipen.

Wanneer jongeren aan mij vragen waarom het ondernemerschap in godsnaam een goede keuze zou zijn, zeg ik altijd: voor je persoonlijke ontplooiing en voor je realiteitszin. Persoonlijke ontplooiing omdat je als ondernemer de kans krijgt met heel veel verschillende mensen van alle niveaus in contact te komen en omdat je door hard te werken zelf van nul iets mooi kan opbouwen. En realiteitszin omdat je als ondernemer een veel realistischere kijk krijgt op hoe de wereld en de maatschappij in elkaar steekt en op wat er nodig is om de economie te laten draaien.

Maar jongeren moeten tegelijk beseffen dat het ondernemerschap niet altijd de gemakkelijkste weg is. Dat er keihard moet geknokt worden. En dat er niet te snel mag opgegeven worden. Dat vraagt om een doorzettingsmentaliteit en ik stel vast dat niet alle jongeren met de juiste houding aan het traject beginnen. Lang niet alle jongeren zijn bereid om er 200 procent voor te gaan, om opofferingen te doen voor hun eigen zaak, om hun eigen plezier even opzij te schuiven voor het werk. Het is een generatie die zelf in luxe en comfort is opgegroeid en te weinig heeft geleerd om hard te knokken om vooruit te komen in het leven.

Ik weiger te spreken van een verloren generatie. Het is aan de overheid om deze jongeren een aantrekkelijk statuut te geven zodat ze met vertrouwen aan het ondernemerschap kunnen beginnen. Het is aan het onderwijs om de jongeren duidelijk te maken dat het ondernemerschap één van de keuzes is om vooruit te geraken in het leven. En het is aan ons, ondernemers, om hen de weg te tonen en een realistische kijk te geven op het bedrijfsleven. En al de rest is passie en goesting om er voor te gaan.

Daniëlle Vanwesenbeeck, CEO Mastermail

Onze partners