Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren
Tessa Vermeiren is voormalig hoofdredactrice van Knack Weekend
Opinie

26/02/07 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Vakkennis

Je zou denken dat een loketbediende bij een grote bank wordt geleerd hoe met zijn klanten om te gaan. Maar dat is niet altijd het geval.

Vorige vrijdag sta ik in mijn plaatselijk bankkantoor. Mijn digipass heeft het begeven, dus moet ik daar even langs. De loketbediende is als steeds charmant, de formaliteiten worden snel en correct afgehandeld.
Naast mij aan het andere loket staat een jonge vrouw van Marokkaanse afkomst. Het hoort niet dat je meeluistert en dan dingen doorvertelt, maar dit kan ik toch niet laten.
De jonge mannelijke loketbediende maakt de juffrouw, met roze hoofddoek en verder heel hip gekleed met een Burberryruitje, er attent op dat er heel veel geld op haar zichtrekening staat. Zij zegt dat haar dat niet hindert. Hij gaat door dat een spaarrekening toch wel meer opbrengt dan die zichtrekening. Zij gaat daar niet echt op in maar antwoordt dat ze dat weet, maar dat het niet hoeft voor haar.
Opnieuw begint de jongeman zijn verkoopsppraatje. Het meisje herhaalt vriendelijk maar nadrukkelijk dat ze geen spaarrekening hoeft.

Als ze de deur uit is, vraagt de klant die na haar komt in de rij, een garagehoudster, aan de loketbediende of hij niet weet dat moslims geen interest mogen beuren. De sharia verbiedt rente. Ze steekt een heel verhaal af over auto's die cash gekocht worden door Turken en Marokkanen. De kleine zelfstandige ondernemer licht de bediende van de internationale bank voor.
De jonge man mompelt iets over een vermoeden maar ik denk dat het eerder windowdressing is. Neen, hij weet het dus niet. En hij verbergt zijn gêne achter wat gelach met die "rare" mensen.

Zou niet elke bankbediende in dit land zo'n fundamenteel iets moeten weten?
Zou die informatie niet in het basispakket opleiding van iedere loketbediende moeten zitten? Moet een bank haar klanten niet beter kennen? Al haar klanten? Is het niet belangrijk om een klant, die je zijn zuurverdiende geld toevertrouwt, met wat gepaste psychologie én kennis van zijn leefwereld tegemoet te treden?

Het is natuurlijk geen halszaak om zo'n fout te maken. Maar het is wel een perfecte illustratie over hoe weinig kennis over moslims en hun manier van leven er op cruciale plaatsen in onze Belgische samenleving aanwezig is.

Een initiatief als Knack Historia 'Achter de sluier van de islam' dat over een paar dagen in uw krantenwinkel ligt, kan bijdragen om die kennis te vergroten.
Lezen dus. Moslims zijn geen aliens, maar de man of de vrouw naast u aan het bankloket of samen met u aan de schoolpoort.

Onze partners