23/10/09 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

THEATER ~ Die dertigers toch ( * * * )

Braakland/ZheBilding legt Gevoelige Mensen op de autosnelweg

THEATER ~ Die dertigers toch ( * * * )

Welkom in de quarterlife crisis

Hedendaagse dertigers staan bekend om hun Weltschmerz. Ze blikken vertwijfeld vooruit en kijken nostalgisch achterom. En in tijden van heuse identiteitscrisis durven die twijfelende dertigers zich al eens te ruste leggen op een pechstrook van de autosnelweg. Dat is althans wat S (Sara Vertongen) doet. Met haar dertig lentes weet ze even niet goed welke kant uit in haar leven. Al liggend op de autosnelweg, wordt ze opgepikt door enkele zielsgenoten, A (Adriaan Van Aken, ook auteur van de tekst) en K (Kristof Van Perre, tevens cineast van dienst). Na een korte stop in een tankstation stapt ook de muzikant Y (Youri Van Uffelen, componist van de soundtrack) in. En ze zijn vertrokken: het niemandsland der autosnelwegen in. Tot hun vogelvrije leven de aandacht van de media trekt. Door een blog, zo blijkt. "Een blog?" Er huist een verrader onder hen...

Ruw muziektheater

Braakland/ZheBilding pakt graag uit met eigenzinnige muziektheatervoorstellingen. Gevoelige Mensen is niet hun meest verrassende creatie maar intrigeert wel door de ruwe enscenering. Niets duur decor, niets fijne kostuums. Als publiek kijkt u tegen een uit de kluiten gewassen tafel vol technische geluidsspullen aan. Daarachter prijken de acteurs in een wat doordeweeks plunje. De voorstelling begint dan ook met enige toelichting van de artistiek leider Stijn Devillé: "We hebben bespaard op ons decor om u een luisterspel-CD te kunnen aanbieden."

Het maken van die luisterspel-CD nam ook het meeste tijd in beslag. De creatie van deze voorstelling gebeurde daarom grotendeels in de muziekstudio van Youri Van Uffelen met als (prettig) gevolg dat de muziek en het spelen met stemmen sterker dan ooit de ruggengraat en het hart van de voorstelling is. De muziek vormt de slingerende autosnelweg waarlangs de personages naar een efemeer doel racen.

Zo lichten deze makers en passant een genre uit de vergetelheid: het luisterspel. Toch onderstreept het gezelschap met deze voorstelling net de grenzen - of beperkingen - van het medium. De kracht van de voorstelling schuilt precies in de pittige cocktail van het sobere maar ijzersterke acteerwerk, de steengoede en live gespeelde soundscape van Van Uffelen en de knappe roadmovie van Van Perre die op het scherm achter de acteurs wordt geprojecteerd.

Het resultaat is een spitante muziektheatervoorstelling die het publiek meeneemt op een vlucht uit de hyperkinetische realiteit en het een verblijf aanbiedt tussen een bende rare snuiters met het hart op de juiste plaats. Of toch niet?

Els Van Steenberghe

Onze partners