Liv Laveyne
Opinie

04/05/11 om 14:11 - Bijgewerkt om 14:11

Theater / Dans: Women, Kwaad Bloed

Acht vrouwen bewegen los en samen, vormen een fris modern waterballet, een symfonie van kreetjes

Theater / Dans: Women, Kwaad Bloed

© Marco Mertens

EEN KOOR VAN VROUWENKREETJES

Acht vrouwen: verschillende haarkleur, postuur, ras maar allemaal boven de dertig jaar en in een kort zwart kleedje. Ze hijgen en maken tai-bo achtige gevechtsbewegingen. Meestal los van elkaar trekken hun bewegingen en geluiden af en toe samen tot een eenvormig waterballet, een symfonie van adem en kreetjes.

Vrouwen met ballen

In 'Women' mogen Marie De Corte, Karin Vyncke, Ida De Vos, Natscha Pire, Louise Chardon, Sayaka Kaiwa, Kayoko Minami en Miryam Garcia Mariblanca hun krachten tonen. Ze bollen hun biceps, maken hun schouders breed. De jonge choreograaf Ugo Dehaes blijft ver van het typische clichébeeld van de vrouw als het frêle elfje uit de (klassieke) dans maar poot haar neer als een aards wezen van vlees en bloed, met humor en seks, getuige een slinks kronkelende heup en een slag op de verleidelijke dij.

Essentie

Dehaes (°1977) studeerde aan PARTS en danste bij onder andere Meg Stuart voor hij in 2000 (samen met danseres Charlotte Van den Eynde) de vzw Kwaad Bloed oprichtte. Sindsdien maakte hij heel diverse producties: van de kinderdansvoorstelling 'Rozenblad' (in samenwerking met Laika), en de intimistische pas-de-deux 'Couple-like' tot het grootschalige patchwork 'Forces' waarbij hij aan de hand van verschillende dansnummertjes de natuurkrachten onderzocht.

In vergelijking met die productie die een veelheid aan vormen, disciplines en stemmingen bevatte door op verschillende manieren met licht en muziek te werken, is Dehaes nieuwste productie een terugkeer naar de puurheid, de essentie van beweging. Een sober lichtplan en de lege scène geven letterlijk alle ademruimte' aan de acht lijven, de acht vrouwen.

Medusa

Hun individuele lijven verbinden zich tot een kronkelend orgaan als een Medusakop vol slangen. Ze worden hondsdol en razen als Bacchanten in een roes van bloeddorst. Tot ze uitgeput uitpuffen op één rij frontaal voor het publiek. Lichamen worden plots gezichten, met rimpels, een vlekje, een persoonlijk verhaal.

Frisse adem

Minder interessant wordt het daarna. De voorstelling belandt in een dip, borduurt wat voort op het typische verhoudingen van de groep tegenover het individu, alleen rillend, schreiend. Er volgt wat Vandekeybus/Platel-gewijs hoefgeschraap en gebries van merries klaar voor de spurt. Pas aan het einde hervindt 'Women' terug zijn frisse adem, zijn eigenzinnige humor en speelsheid met een 1-2-3 bevries-spelletje. Wie niet stilstaat, is gezien!

Liv Laveyne

Fragment te zien op de publieksdag op 10 mei in kc Vooruit, Gent. Op 19 mei in kc nOna, Mechelen. Daarna vanaf oktober terug op tournee. Info: www.kwaadbloed.com

Onze partners