Liv Laveyne

Theater / Circus: Propaganda, Acrobat

Liv Laveyne Liv Laveyne

Het Australische circusgezelschap Acrobat maakt samen met hun twee jonge kinderen de voorstelling ‘Propaganda’.

Knoop je jas dicht, doe een das om, spreek met twee woorden en zeg ‘u’, zong Doe Maar. Met welke waarden voeden we onze kinderen op? Het bracht het Australische circusgezelschap Acrobat, met als spil het acrobatenkoppel Simon Yates en Jo Lancaster, op het idee om samen met hun twee jonge kinderen de voorstelling ‘Propaganda‘ ( * * 1/2) te maken.

Er sluipen wel vaker autobiografische elementen in het werk van Acrobat. In de vorige productie ‘Smaller Poorer Cheaper‘ verwerkten de artiesten hun hoogstpersoonlijke fysieke en psychische kwellingen: slapeloosheid (Yates), een postnatale depressie (Lancaster) of een HIV-besmetting (toenmalig lid ‘Mozes’). Het waren zware thema’s die de edgyness niet schuwden, maar waar ook ruimte was voor humor en zelfrelativering.

Less is more

Tevens refereerde de titel ‘Smaller Poorer Cheaper‘ ook aan een breuk met het grote spektakelcircus à la Cirque du Soleil. Voor Acrobat geen glitterpakjes, zuurstokkleurtjes en veelkleurige spots. Acrobat volgt de traditie van het ‘arm theater’: weinig externe middelen (kostuum, decor), een performance steunend op het fysieke zijn van de acteur en zijn mentale kracht. Acrobat brengt ‘arm circus’: letterlijk en figuurlijk naakt. Met een sterke link met hedendaags theater en performance.

Stap terug

In die zin is ‘Propaganda‘ een beetje teleurstelling: enerzijds omdat het een stapje terugzet naar het klassieke nummertjescircus en anderzijds omdat er ook het schaamteloze hergebruik is van enkele ideeën en acts uit ‘Smaller Poorer Cheaper‘ zoals bijvoorbeeld de weliswaar bijzonder memorabele ontbijtscène waarbij Yates op een slappe koord cornflakes en melk nuttigt. Al moet natuurlijk ook gezegd dat in traditioneel circus een succesvolle act jaren werd gespeeld en geperfectioneerd daar waar de hedendaagse vernieuwingsdrang niet altijd de kwaliteit van de opvoering dient .

Desalniettemin, steken binnen de nummertjes in ‘Propaganda’ ook nu weer sterke beelden en ‘kunstjes’: Lancaster die zich aan de nek laat omhoog takelen als een marionet, als een zeemeermin: vrouwelijk schoon en slaafs ideaal. Er is de huiselijke scène waarin een slakom vol geld verorberd wordt, het eenzame kind-engeltje bungelend op de trapeze met een bordje vol waarden: Be yourself!

Leni en Lenin

Want wat Acrobat vooral aantoont is hoe we kinderen ook onze vrije waarden kunnen opdringen. Aan de gehele performance hangt een militaristisch trekje. De familie als hoeksteen van de samenleving, het getrainde lichaam: Sparta, Sovjet en Leni Riefenstahl, ook geen van die ‘waarden’ zijn ver weg.

En zo blijft Acrobat toch wel een van de boeiendste hedendaagse circussen die ongewone thematieken durft aan te brengen en een eigen taal tussen circus en performancekunst heeft ontwikkeld.

Liv Laveyne

Gezien op Oerol. www.acrobat.au

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content