Wat u best niet op Twitter gooit

140 miljoen actieve gebruikers die 340 miljoen tweets per dag de wereld insturen: toch is de kunst van het Twitteren niet eenvoudig. Een hulp kan zijn te weten wat u níet moet op Twitter gooien.

Onderzoekers van de Carnegie Mellon University aan het Massachusetts Institute of Technology onderzochten met ‘Who gives a Tweet‘ wat Twitteraars zoals graag lezen, en vooral: wat ze niet graag zien verschijnen in hun tijdlijn, zo schrijft The Huffington Post.

De onderzoekers vroegen 1.443 Twitteraars 10 tweets te beoordelen als ‘De moeite om te lezen’, ‘Ok’ en ‘Niet de moeite om te lezen’. In ruil kregen zij ook anonieme feedback op hun tweets. Zij analyseerden 4.220 van de in totaal 43.738 beoordelingen die ze kregen.

Geen klaagtweets

Uit hun resultaten blijkt dat u best geen klaagtweets de wereld in stuurt. Ook oppervlakkige meningen mijdt u best, net als begroetingen als ‘Goede morgen!’. De tweets die deel uitmaken van een persoonlijk gesprek of die simpelweg beschrijven wat u aan het doen bent (‘Is naar De Ronde Van Vlaanderen aan het kijken’, bijvoorbeeld) zijn eveneens niet de moeite waard om te lezen, vindt het panel.

Slechts 36 procent lezenswaardig

In het algemeen bleek slechts 36 procent van de tweets lezenswaardig. Tegenover 25 procent niet lezenswaardigde en 39 procent die amper ‘Ok’ zijn. Volgens de onderzoekers zijn die cijfers frappant, aangezien Twitteraars zelf actief kiezen wie ze volgen “en toch vinden ze slechts zo weinig tweets echt leuk”.

Kanttekening van de onderzoekers is dat de resultaten misschien niet gelden voor het hele Twuniversum – de gehele Twittergemeenschap. “We zijn er ons van bewust dat de mensen die meededen vooral in de technologie- en nieuwssector zitten, en dus zijn de resultaten misschien niet te veralgemenen.”

Doseren: 80/20

Dat een mens moet doseren als het op Twitteren aankomt, onderschrijft ook de blog Hubze. Daar hanteren ze zelfs een mathematisch regeltje: 80/20. Dat betekent dat 80 procent van uw tweets relevant moeten zijn, in de context van uw Twitteraccount. De andere 20 procent kan u gebruiken om uw bedrijf, of uzelf, te promoten. Zou die verhouding op 20/80 liggen, dan raken volgers verveeld en zullen ze afhaken.

Links, hashtags en ‘Dank je wel!’

Ook links en hashtags zijn een handig middeltje, meent Hubze. Volgers die via een link in een van uw tweets vinden wat ze zoeken, zullen dankbaar zijn. Met hashtags toont u uw betrokkenheid in het Twuniversum, geeft Hubze nog mee. Uw volgers krijgen bovendien het gevoel dat u hen wil betrekken in uw zaken.

Tot slot: nettiquette! Als u geretweet wordt, uw volger tweet wat u getweet heeft, wees dan zo beleefd die volger te bedanken. Tenminste, als dat relevant is. Stelde u zelf een vraag, dan bedankt u. Deelde u een of andere wijsheid en gaat iemand ermee lopen om met uw spitsvondigheid te pronken, dan hoeft dat uiteraard niet.Tenzij u ook in het Twuniversum als een onverbetelijke goedzak wil overkomen. (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content