Start betalende toegang kost New York Times tot 15 procent aan bezoekers

13/04/11 om 12:37 - Bijgewerkt om 12:37

De website van de Amerikaanse krant The New York Times heeft haar dagelijkse bezoekersaantallen zien dalen met 5 tot 15 procent sinds de site niet meer volledig gratis is.

Start betalende toegang kost New York Times tot 15 procent aan bezoekers

De cijfers komen van het externe onderzoeksbureau Experian Hitwise. Ze vergelijken de eerste 14 dagen van de betalende toegang met eenzelfde periode in februari-maart. Volgens hen ligt het aantal paginaweergaves op bepaalde dagen ook 30 procent lager dan toen de New York Times nog geen 'betaalmuur' (ook wel paywall) had.

Sinds 28 maart kunnen bezoekers van The New York Times nog slechts 20 items bekijken op de site, een smartphone of een iPad vooraleer ze de betaalmuur tegenkomen. Print-abonnees kunnen wel nog alles gratis bekijken.

De site haalde in februari 31 miljoen unieke bezoekers. Volgens de New York Times zal slechts 15 procent van die bezoekers met de betaalmuur worden geconfronteerd.

Met het goedkoopste tarief betaalt een gebruiker 15 dollar per maand voor volledige toegang tot de site en op de iPhone-app.

Poreuze betaalmuur The New York Times heeft niet voor een volledige betalende toegang gekozen. De betaalmuur is poreus. Wie toevallig op een artikel van The New York Times terecht komt via een zoekopdracht of via een link op sociale media zal het item kunnen bekijken, maar niet verder op de site kunnen surfen.

De krant richt zich met de betalende toegang vooral op de trouwe bezoekers en wil toevallige bezoekers niet weren. De site zorgt namelijk voor het gros van 212 miljoen dollar aan inkomsten uit online advertenties voor het moederbedrijf van The New York Times.

Een veel te grote duik in de bezoekersaantallen zou de inkomsten uit de betalende toegang volledig teniet kunnen doen.

100 miljoen dollar De gespecialiseerde site PaidContent schat dat The New York Times ongeveer 100 miljoen dollar zou kunnen verdienen als ze 500.000 trouwe bezoekers kunnen overtuigen te betalen.

TimesSelect, een eerder experiment waar onder meer de columns van bekende opiniemakers zoals Thomas Friedman betalend waren, werd in 2007, stopgezet nadat de krant had berekend dat het meer zin had de columns gratis te maken en meer advertentie-inkomsten binnen te rijven. Toen had The New York Times 227,000 betalende gebruikers.

The Huffington Post

Waarnemers schrijven het succes van de Amerikaanse nieuws- en opiniesite The Huffington Post (die volledig gratis is) toe aan dat TimesSelect-experiment. Surfers zouden toen de opiniemakers op The New York Times hebben ingeruild voor die van The Huffington Post.

Met die poreuze betaalmuur wil The New York Times een dergelijk verlies inperken. De eerste cijfers zijn hoopgevend.

De daling blijft voorlopig beperkt. Toen afgelopen weekend een begrotingscrisis de Amerikaanse overheid dreigde plat te leggen, steeg het aantal bezoekers zelfs met ongeveer 10 procent.

Er zal pas een duidelijk beeld zijn wanneer The New York Times de eerste cijfers bekendmaakt van de inkomsten uit de nieuwe digitale abonnementen en online advertenties. (SF)

Onze partners