Say it Klout

26/01/12 om 17:06 - Bijgewerkt om 17:06

Sociale media worden steeds belangrijkere filters voor ons persoonlijke internetgebruik. Toch blijft het flink wieden om door de bomen het bos te blijven zien.

Say it Klout

Sociale media worden steeds belangrijkere filters voor ons persoonlijke internetgebruik. Toch blijft het flink wieden om door de bomen het bos te blijven zien. Welke linked-in groepen helpen je aan nieuwe inzichten? Welke twitteraar creëert interessante berichten? En hoe hou je de vinger aan de facebookpols?

Klout.com helpt je alvast op weg om het kaf van het koren te scheiden. De gratis internetdienst kent scores toe aan iedereen die enigszins actief is in sociale media. Hoe hoger de score, hoe groter de 'invloed' van de betreffende persoon. Daarbij is niet enkel diens activiteit belangrijk (hoe vaak post hij/zij berichten), maar ook de kwaliteit ervan (hoe vaak en door wie wordt de inhoud gedeeld).

Zo ontstaat een natuurlijke rangorde van zogenaamde opinion leaders. Goede info, als je je online leven scherp en inspirerend wil houden. Of als je geroezemoes rond je merk willen creëren. Dat vonden toch vele fabrikanten. Wie de kaap van 40 Klout punten overschrijdt, kan inschrijven voor allerlei 'perks': producten, reisjes of diensten die jij gratis mag testen. In ruil voor wat online geleuter, dat spreekt.

Ondergetekende overschreed nét die magische kaap en hoopt dat zo te houden. Alle hulp welkom op @TinaStroobandt. In ruil maak ik werk van een actievere Foursquare account, beloofd!

Tina Stroobandt/Jusbox.be

Lees meer over:

Onze partners