Rik Van Cauwelaert derde meest invloedrijke journalist op Twitter

09/07/12 om 15:38 - Bijgewerkt om 15:38

Knack-directeur Rik Van Cauwelaert is de derde meest invloedrijke Belgische journalist op Twitter.

Rik Van Cauwelaert derde meest invloedrijke journalist op Twitter

© DR

Enkel Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van de Nederlandse krant NRC Handelsblad, en Charline Van Hoenacker van de RTBF zijn nog invloedrijker op Twitter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het PR- en marketingcommunicatiebureau FINN.

De top-5 wordt vervolledigd door Ivan De Vadder (VRT) en Renaat Schotte (Sporza).

Peter Vandermeersch schiet als een komeet naar de top van de lijst. Vorig jaar prijkte hij nog op de 56ste plek, dit jaar staat hij op nummer 1. Vandermeersch lost Sporza-journalist Karl Vannieuwkerke af aan de top van de rangschikking. Vannieuwkerke moet nu tevreden zijn met de 25ste stek.

Mainstream mediaplatform

"Aan de resultaten van de lijst is duidelijk te zien dat Twitter een mainstream mediaplatform is geworden", aldus Kristien Vermoesen, managing partner van FINN. "Vorig jaar schreven we nog dat invloedrijk zijn in de 'echte wereld' zich niet noodzakelijk vertaalde in online invloed. Dit jaar is Twitter meer op de echte wereld gaan lijken. Sterker nog: de allerbeste manier om invloed te krijgen op Twitter is ouderwets op televisie komen, zoals Kathleen Cools (9de) en Ivan De Vadder bewijzen".

Het afgelopen jaar tekende zich een embryonale klasse van echte "Twitterjournalisten" af. Een voorbeeld is Joël De Ceulaer (De Standaard), die op de 6de plaats staat. "Er is een soort journalist ontstaan die Twitter gebruikt tijdens het hele journalistieke proces," zegt Vermoesen. "Om verhalen en bronnen te zoeken, artikels te promoten en in dialoog te gaan met hun lezerspubliek. Het zijn mensen die op zoek gaan naar steeds nieuwe mogelijkheden om Twitter en social media in hun dagelijkse werk te gebruiken, en die ook zeer actief zijn".

FINN baseerde zijn top-100 op een lijst van 420 twitterende Belgische journalisten. Hun score werd berekend op basis van het aantal followers, de invloed van hun netwerk, hun Twitter-activiteit en het aantal commentaren en retweets. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners