Microsoft lanceert iPad-killer

In Los Angeles heeft softwaregigant Microsoft een eigen tabletcomputer voorgesteld. De Surface moet de strijd aangaan met de iPad van Apple.

De Surface wordt gelanceerd in twee versies. Eén voor professionals en een voor de gewone huis-, tuin- en keukengebruiker. Beide toestellen komen in de winkel na de lancering van Microsofts nieuwe besturingssysteem Windows 8, dit najaar. Hoeveel ze gaan kosten, is nog niet bekend.

Hoge definitie

Allebei de tabletten hebben een 10,3 inch-scherm. De consumentenversie is 9,3 millimeter dik en weegt 767 gram – nagenoeg dezelfde afmetingen als de iPad, de onbetwiste marktleider in tabletcomputers.

De ‘pro’-versie is 13,5 millimeter dik en weegt 903 gram. Ze heeft een krachtigere processor en een 1080p-hogedefinitiescherm.

Fietspoot
Beide toestellen zijn uitgerust met een ingebouwde ‘fietspoot’, om ze rechtop te zetten. Voor de Surface-tabletten zal, net zoals voor de iPad, en speciaal ontworpen magnetische hoes verkrijgbaar zijn.

Die van Microsoft gaat echter nog een stap verder dan die van Apple. De hoes van de Surface kan ook als toetsenbord gebruikt worden.

Aanpassen
Voor Microsoft is de Surface van groot belang. Met zijn besturingsysteem Windows heeft de firma uit Seattle twintig jaar lang de PC-markt gedomineerd.

Nu mensen steeds meer gebruik maken van smartphones en tabletten, moet Microsoft zich echter aanpassen. Vandaar dat het met de nieuwe tabletten rechtsreeks de strijd aangaat met Apple. Het nieuwe besturingsysteem Windows 8 moet ondertussen de brug slaan tussen klassieke computers en aanraakschermen.

Het is lang niet de eerste keer dat Microsoft zich op de hardwaremarkt waagt. Het bedrijf lanceerde eerder zowel buitengewoon succesvolle producten, met name de Xbox-spelcomputer, en regelrechte flops, zoals de MP3-speler Zune, die een concurrent moest worden voor Apples iPod. (TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content