Leuvense start-up tussen de grote jongens

24/04/12 om 15:08 - Bijgewerkt om 15:08

Sensirius haalt contracten binnen voor .deloitte en .kpn.

Leuvense start-up tussen de grote jongens

© Reuters

Het Leuvense dienstenbedrijfje Sensirius gaat de internetextensies van telecomoperator KPN, het consultancybureau Deloitte en de op Nasdaq genoteerde financiële adviseur LPL Financial beheren. 'In totaal hebben we vijftien klanten kunnen strikken,' zegt woordvoerder Hans Seeuws, 'samen goed voor ruim twintig extensies. Dat zullen niet alleen merknamen zijn, maar ook twee generieke achtervoegsels en twee steden. Behalve Gent hebben we nog een Amerikaanse metropool in onze portfolio.'

Sensirius is de start-up die Jan Jansen, Geert Debyser en Hans Seeuws hebben opgericht na hun vertrek bij de Belgische domeinbeheerder DNS.be in 2010. Vorig jaar haalde het trio het contract binnen voor het beheer van de .sx extensie van het (ei)land Sint-Maarten, en straks voegt het bedrijfje daar dus nog een hoop nieuwe suffixen aan toe.

In vergelijking met wat de grote jongens van plan zijn (het Amerikaanse internetconcern VeriSign tekent wellicht voor enkele honderden extensies), is dat maar klein bier. Maar klanten als Deloitte, KPN en LPL Financial staan toch al mooi op het cv. 'Als Sensirius bewijst dat het die tld's goed kan runnen op het intern ontwikkelde OpenRegistry-platform, dan kan het uitgroeien tot een voorname speler', bevestigt specialist Jan Corstens van Deloitte. Om u een idee te geven: de jaaromzet van de vijftien klanten waarvan sprake bedraagt samen 150 miljard euro.

Een technische partner zoals Sensirius doet twee dingen. Hij voorziet in de soft- en hardware die ervoor zorgt dat klanten de klok rond nieuwe internetadressen kunnen registreren onder de eigen extensie, en maakt dat die adressen onmiddellijk beschikbaar zijn op het internet. 'Alle kandidaten moeten aan de normen beantwoorden die regulator Icann oplegt', klinkt het. 'Die normen zijn zo streng dat 9 op de 10 geïnteresseerden ervoor kiezen om het technische beheer uit te besteden.' De prijs voor het runnen van 1000 tot 5000 domeinnamen klokt af op ongeveer 50.000 euro per jaar.

Frederik Tibau

Lees meer over:

Onze partners