Knacklezers op het circuit van Andenne: ‘Mag ik nog een toertje?’

Gisteren testten 20 Knacklezers op het circuit van Andenne 15 hybride en/of elektrische wagens. Een sfeerverslag van een dag met verbazingwekkend weinig brokken.

Een ongenadige koperen ploert bescheen gisteren de carrosserie van 15 hybride en elektrische wagens, netjes gerangschikt op het circuit van Andenne en klaar om door een twintigtal Knacklezers getest te worden. Voor ze dat mochten, kregen ze eerst nog een uiteenzetting over ecologisch rijden, drie slipcursussen en uitleg over de hybride technologie.

De dag stond helemaal in het teken van ecologisch rijden, en hoewel dat de mantra is dezer dagen in de auto-industrie en – reclames, moest dat eerst uitgelegd worden. De Knacklezers kregen dus eerst een uiteenzetting over defensief en ecologisch rijden. Een rij-instructeur van ProMove feliciteerde hen met hun prijs, en vroeg wie ook al eens gewonnen had op de openbare weg. Jargon voor een ongeval, blijkbaar.

Beeldspraak over de versnellingspook

Een ongeval, ging hij verder, heb je meestal aan jezelf te danken. Waarop hij meteen meegaf hoe de Knacklezers zelf een ongeval kunnen vermijden: “Beheers jezelf, ken je omgeving, begrijp je wagen en rijd ecologisch”.

In een nogal mannelijk gezelschap, autorijden blijft tenslotte een spel van de meeste pk’s en daar zijn vooral jongens in geïnteresseerd, bleven de grapjes uiteraard niet lang uit. ’t Is weer een vrouw, weet u wel. Hoe de beeldspraak over de versnellingspook precies geformuleerd werd, laten we aan uw verbeelding over.

Kluiten aarde op het circuit

Na de ‘Anders Gaan Rijden’-uiteenzetting, konden de Knacklezers tijdens de slipcursus bewijzen of ze goed opgelet hadden. Dat er kluiten aarde op het circuit terecht kwamen, deed vermoeden dat dat niet bij iedereen het geval was.

Er werden drie gevaarlijke situaties gesimuleerd: bij de eerste gingen de Knacklezers uit de bocht op een rondpunt met een nat wegdek. In scenario’s twee en drie moest een plotse hindernis ontweken worden. Het verschil tussen beide scenario’s was dat bij situatie twee het wegdek nat was, de piloten dus aan het slippen gingen en toch het obstakel niet mochten raken, terwijl in het derde geval het bruuske remmen en effectief tot stilstand komen de moeilijkheid was.

Ontnuchtering

Al snel bleek dat iedereen te veel James Bond in zichzelf gezien had: “Gek hoe snel je slechte gewoontes aanleert”, verbaasde Bart zich. “Je hangt inderdaad al snel met je arm uit het raam en stuurt maar met één hand. Maar in situaties als deze hang je dan natuurlijk.”

Ontnuchterend, vonden ze het, hoe snel je alle controle over het stuur verliest. Zelfs in deze veilige situaties, met weinig gangbare ’topsnelheden’ van 40 à 50 kilometer per uur, een instructeur die alles strak in de gaten houdt en volstrekte concentratie. “In het echte leven zitten kinderen op de achterbank te jengelen, natuurlijk”, merkte Natacha op. “En je rijdt zo vaak op automatische piloot”, vult Bart aan. Dat de instructeur toegegeven had al met zijn kinderen op zijn werk gestaan te hebben, bleek plots veel minder een ingestudeerde grap om presentaties op te leuken.

Kijk naar de oplossing, niet naar het probleem

Crisissituaties vragen ook om een crisisaanpak, leerden de Knacklezers. “Van nature ga je op je rem staan als het gevaarlijk wordt”, zegt Bart. Maar dat is nu net wat je niet moet doen als je uit de bocht driegt te gaan, waarschuwt instructeur Jeroen. “Als je remt, geef je de controle over je wagen uit de hand. Door gas te geven, hou je de controle”.

Wie op een rondpunt niet uit de bocht wil gaan als de wagen begint de slippen moet dus gas blijven geven – plankgas blijft evenwel af te raden. En nog een tip: kijken naar de oplossing, niet naar het probleem. Alsof het een nagel is, zo hameren de instructeurs op die boutade: kijken, kijken, kijken naar waar je terecht wil komen.

“Dat stoute kindje dat overloopt, niet naar kijken! Wel naar waar je heen wilt om dat kind te ontwijken”, benadrukte instructeur Tony ettelijke keren als de proefkonijnen een hindernis probeerden te ontwijken. Het was verbluffend te zien wat een verschil het maakt als je ze hun blik focusten op, in dit geval, de ster op de banner van Mercedes die het einde van de piste sierde. Wie te veel keek naar de hindernis, eindigde steevast met de neus in de richting van waaruit de volgende kandidaten al kwamen.

Schoonmoeder of huishoudster?

Waar de redding op het gladde rondpunt van het gaspedaal komt, zoekt hij of zij die een hindernis wil ontwijken heil bij het ontkoppelingspedaal. En ondertussen rustig bijsturen, want bruuske bewegingen zijn levensgevaarlijk. De kracht waar de auto zijn passagiers op de achterbank mee door elkaar schudde, als er te hevig bijgestuurd werd, was fenomenaal. Je denkt er liever niet aan wat het equivalent is als de snelheidswijzer met de 100 kilometer per uur flirt.

De laatste oefening was de noodstop. Beste vriend dan: de rem. En de ontkoppeling natuurlijk, maar die komt ietsje later. De rem mag niet gespaard worden, wist instructeur Paul: “Trap erop alsof het je schoonmoeder is”, lachte hij. Als Bart, die nog even moest wennen aan dat idee, genadeloos de uit de grond spuitende waterstralen (de hindernis) ramde, schaterde Paul dat hij met zijn hoofd bij zijn huishoudster zat, niet bij zijn schoonmoeder.

Over vliegtuigen en lege batterijen

Na de slipcursus volgden dan de testritjes met de hybrides en elektrische wagens. Uitgelaten als een kleuterklas op schoolreis kozen de Knacklezers uit het aanbod. Hadden weinig moeite om bewonderaars rond zich te verzamelen: de hybride BMW 7, de Mercedes 400 Hybrid en B-klasse (een waterstofmotor) en de Volkswagen Touareg Hybrid.

Die bevestigden ook in de testritjes (“Mag ik nog een toertje?”), maar de kleinere wagens verrasten vaak. De Volvo C-30 werd ‘een vliegtuig’ genoemd, de Nissan Leaf deed zijn eer aan als wagen van het jaar. Citroën met haar C-Zero, DS3 en 4 leverde verdeelde reacties op, net als de Lexus 200 H, Peugeot iOn en Auris Hybrid. De Mitsubishi i-MiEV was ‘aangenaam’, maar de Smart ED reageerde een beetje te traag, vonden de Knacklezers. De Opel Ampera ten slotte, viel algemeen in de smaak, ook al moest Touring Mobilis een handje komen toesteken bij het starten. De batterij was leeg, maar “dat kan iedereen overkomen”. Toch volgens de vertegenwoordiger van Opel.

Simon Demeulemeester

Een uitgebreid verslag van de testritten, met reactie van de constructeurs op de opmerkingen van de Knacklezers, leest u op 21 september in de Knack Extra over elektrische wagens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content