Kinect voor PC

30/01/12 om 12:05 - Bijgewerkt om 12:05

Elke techadept herinnert zich de fantastische Minority Report scene waarin Tom Cruise een computer aanstuurt zonder muis, klavier of aanraakscherm. Een handschoentje en intuïtieve gebaren volstonden voor het oproepen en sorteren van informatie. Toen nog science fiction, sinds enkele jaren realiteit.

Kinect voor PC

© Reuters

Elke techadept herinnert zich de fantastische Minority Report scene waarin Tom Cruise een computer aanstuurt zonder muis, klavier of aanraakscherm. Een handschoentje en intuïtieve gebaren volstonden voor het oproepen en sorteren van informatie. Toen nog science fiction, sinds enkele jaren realiteit met de XBOX kinect. Dit vernuftige besturingssysteem liet de speler toe om zonder joystick, maar met gebruik van lijf en leven een spelletje te spelen. Niet enkel de precisie van de lichaamsherkenning bleek daarbij verbazend, ook de extra dimensie van ruimte leverde een totaal nieuwe spelervaring op. Gamen was niet langer het favoriete tijdsverdrijf van joystickverslaafde couch potatoes, het leverde actieve dans-en vechtsessies in de totale huiskamer op. En een ongezien potentiëel voor lichaamsgestuurde interfaces, zoals de talloze hackfilms op youtube bewezen.

Microsoft pruttelde even tegen, maar gaf dan toch permissie voor de experimenten. En voorwaar... in februari lanceren ze zelf de officiële pc-versie van dit wonderlijk stukje technologie. De meest uigeklede toepassing wordt allicht het louter 'herkennen' van de gebruiker die voor het schermpje zit. Dat spaart alvast energie en een paar muisklikken (of handgebaren) tijdens de opstartfase uit. Maar we zijn erg benieuwd wat er nog in de pijplijn zit.

Microsoft deelt alvast de broncode voor de 'shapegame' uit aan potentiële kinect developers. Een schone geste, die ongetwijfeld inspireert tot interactieve kunstwerkjes.

Op eigen houtje produceerden hackers van het eerste uur alvast enkele toepassingen.

Tina Stroobandt/Jusbox.be

Lees meer over:

Onze partners