'Internetmedia kunnen niet gratis blijven' (Christian Van Thillo)

27/06/12 om 08:50 - Bijgewerkt om 08:50

'Er is nood aan meer Europese regelgeving voor het internet. Het gratis-contentmodel heeft zijn tijd gehad.' Dat zegt Christian Van Thillo.

'Internetmedia kunnen niet gratis blijven' (Christian Van Thillo)

© Belga

Europees commissaris voor Digitale Agenda Neelie Kroes richtte het European Commission Media Futures Forum op om de impact van de digitale revolutie op de media te onderzoeken. Voorzitter van het Media Futures Forum is Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep, eigenaar van onder meer Het Laatste Nieuws en de Morgen en een reeks kranten in Nederland en samen met Roularta eigenaar van de VMMa.

Volgens Van Thillo is er nood aan meer Europese regelgeving voor het internet. Hij stelde 8 aanbevelingen voor de Europese Commissie op die een einde moet maken aan de onduidelijke situatie waarin de media vandaag op het internet overleven.

Het gaat onder meer om een regeling voor een faire vergoeding voor het verspreiden van artikels van derden en het zoeken naar betaalmodellen als alternatief voor de gratis content van vandaag.

Feest blijft niet duren

'Wij zien vandaag dat bijvoorbeeld via Facebook artikels van uitgevers massaal gratis gedeeld worden. Dat kan niet blijven duren,' zei Van Thillo tijdens De Ochtend op Radio 1. 'Wat mag een technologiebedrijf doen met de content van iemand anders als die daar niet voor vergoed wordt? Grote spelers als Google beginnen stilaan te beseffen dat het feest niet zal blijven duren als degene die de content maken er niet op een faire manier voor betaald worden.'

Alles is leuk en alles kan

'We hebben op het internet een periode gekend van alles is leuk en alles kan. Die periode is voorbij. In deze situatie kunnen de media zich niet ontplooien,' zei Van Thillo.

'Het digitale gratis model heeft niet gewerkt,' stelt de CEO van De Persgroep vast . 'Het model waarbij advertenties voor de inkomsten moeten zorgen, heeft op internet een veel minder grote boom gekend dan bij radio en televisie. Mediabedrijven moeten op zoek naar modellen die wel werken. Wat die modellen zijn, dat weet ik niet. Er zullen evenveel modellen zijn als er bedrijven zijn. Het kan alle kanten uit.'

Het Media Futures Forum maakt later vandaag zijn aanbevelingen voor Europese regelgeving voor het internet bekend. (EE)

Onze partners