Hoe e-readers mensen meer doen lezen

Mensen die een e-reader kopen, gaan als bij wonder bijna vijf keer zoveel lezen als voorheen. Dat zei Jeff Bezos, de baas van internethandelaar Amazon.com bij de voorstelling van een reeks nieuwe leesapparaten.

Amazon lanceerde deze week meerdere nieuwe ‘Kindles’. Dat is een lijn van e-readers en tabletcomputers die in België tot nader order niet verkocht wordt, maar in de VS razend populair is. Recent werd de Kindle ook gelanceerd in Frankrijk en Groot-Brittannië.

Daarmee wil Amazon Apple, de fabrikant van de iPad, het vuur aan de schenen leggen. Misschien slaagt het daar ook wel in, want de Kindle-tabletten zijn zeer aantrekkelijk geprijsd. Maar één ding heeft Amazon alvast nu al op zijn palmares staan: het veroorzaakte eigenhandig een revolutie in het boekbedrijf.

Geen gadget maar een dienst

Amazon, dat in de jaren negentig begon als internetboekhandel, maar nu zowat álles verkoopt, krijgt in de literaire wereld heel wat tegenwind. Met zijn spotgoedkope e-boeken zou het de winstmarges van de traditionele uitgevers aanvreten. Bovendien horen mensen die van lezen houden dat sowieso niet te doen op een elektronische gadget, maar in een echt boek.

Onterechte kritiek, vindt oprichter Jeff Bezos, die zichzelf als een literaire missionaris ziet. Zijn Kindles zijn om te beginnen geen gadget, betoogde hij op de productlancering in Santa Monica, maar een dienst die ervoor moet zorgen dat mensen zonder enige moeite de content te pakken kunnen krijgen die ze zoeken.

Dat geldt natuurlijk ook omgekeerd: hoe makkelijker de boeken, video en muziek naar de klanten stromen, hoe vlotter hun geld bij Amazon terechtkomt. Maar dat zei Bezos er niet bij.

In ieder geval: de cijfers lijken Bezos gelijk te geven. De eerste Kindle werd gelanceerd in 2008. De verkoop van e-boeken op Amazon overtrof die van gedrukte exemplaren in 2011. De trendlijn op de grafiek die Bezos toonde, stijgt nog steeds steil.

Amazon-universum

De e-readers van Amazon zijn dan ook zeer gebruiksvriendelijk. Bovendien zijn ze goedkoop. De goedkoopste Kindle e-reader kost 69 dollar (55 euro), de duurste 179 (140 euro). De Kindle-tabletcomputers kosten een stuk meer, maar nog steeds veel minder dan de iPad).

Net als ander e-readers weegt de Kindle haast niks, kan je er duizenden boeken tegelijkertijd op opslaan en gaat de batterij weken mee. Maar daar gaat het volgens Bezos dus niet over. Hij wil niet noodzakelijk winst maken met de verkoop van de Kindle zelf. Die komt er later wel, want het apparaat is een toegangspoort tot het hele Amazon.com-universum.

Daar zijn miljoenen titels ter beschikking die je met en paar klikken binnen de zestig seconden kan downloaden. Alle Kindles hebben Wifi, de duurdere modellen hebben ook gratis 3G

Aan boord. “Mensen die de 3G-Kindles hebben, lezen 36 procent meer”, doceerde Bezos. En ze betalen er natuurlijk ook voor.

Volgens de cijfers van Amazon lazen mensen in 2008 2,5 keer zoveel in de twaalf maanden nadat ze een Kindle kochten dan in de twaalf maanden voordien. In 2009 was dat 3,5 keer zoveel, in 2010 4,2 en in 2011 4,6. Bezos: “Wij weten niet of dat cijfer kan blijven stijgen, maar we vinden het geweldig.”

Eigen beheer

Nu Amazon erin geslaagd is om de vraag naar e-boeken danig aan te wakkeren, wil het ook het aanbod nog verder vergroten.

Bezos pakte in Santa Monica uit met de afwijzingsbrieven aan Stephen King voor die 350 miljoen boeken verkocht, aan taalgenie Dr. Seuss voor hij 200 miljoen kinderboeken sleet en aan Kathryn Stocket voor haar boek ‘The Help’ honderd weken in de bestsellerlijst van de New York Times stond.

“Hoeveel geweldige manuscripten zitten er nog ergens in een bureaulade?”, zei Bezos. Ik garandeer u dat het er veel zijn.” Amazon wedt dan ook volop op Kindle Direct Publishing (KDP), een dienst waarmee auteurs hun werk met minimale inspanning zelf kunnen publiceren als e-boek.

“Dat werkt”, zei Bezos, met achter zich nog een steil de hoogte in schietende grafiek. “En mensen kopen die boeken ook . In de top 100 betaalde Kindle-boeken zijn er 27 gepubliceerd met KDP.”

Amazon vond nog een gat in de markt met Kindle singles, teksten die te lang zijn voor een tijdschriftenartikel en te kort voor een boek. Daar werden er 3,5 miljoen van verkocht, zei Bezos.

Terug naar Dickens

Nieuw is Amazon Serials. “Charles Dickens’ boeken werden oorspronkelijk gepubliceerd als feuilletons”, zei Bezos. “Wij

dachten: misschien kunnen wij dat ook doen.”

Wie een Amazon Serial-boek koopt, zal daar 1,99 dollar (1,60 euro) voor moeten betalen, waarna alle afleveringen automatisch draadloos afgeleverd worden.

Bezos was vooral te spreken over de sociale media-component van het feuilletonformaat. “Je kan over de boeken discussiëren met andere lezers. De auteurs zullen dat kunnen meelezen en de volgende afleveringen aanpassen aan de hand van wat ze te horen krijgen. Dat wordt een hel interessant experiment.” (TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content