Gps-fabrikanten onder vuur vanwege snelheidsverklikkers

© Thinkstock

TomTom en Garmin rusten hun toestellen voortaan uit met een verklikker die ook mobiele flitswagens detecteert. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid vindt dat verontrustend.

Gps-fabrikanten TomTom en Garmin rusten hun toestellen voortaan uit met een verklikker die ook mobiele flitswagens detecteert. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vindt dat verontrustend en wijst de fabrikanten op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

De twee meest verkochte gps-merken in België, TomTom en Garmin, hebben een nieuw systeem ontwikkeld om ook mobiele snelheidscontroles te detecteren. Gps-toestellen geven al langer aan waar flitspalen staan maar dankzij de nieuwe techniek worden nu ook mobiele flitswagens aan de gebruiker gerapporteerd.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is niet erg gelukkig met de innovatie.

Woordvoerder Werner De Dobbeleer: “Bepaalde bestuurders zullen zich bewust zijn van de snelheidsmeters en daardoor hun snelheid alleen maar tijdelijk aanpassen. Anderen zullen op alternatieve wegen, zonder snelheidscontrole, onbezonnen gaan rijden.

Een oplossing voor het probleem ligt niet voor de hand. “Een wettelijk verbod zal geen soelaas brengen”, weet De Dobbeleer. “Daarvoor evolueert de technologie te snel. Bovendien is zo’n verbod heel moeilijk te controleren.”

Ook het kabinet van staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) laat weten dat een wet om de radarverklikkers te weren, niet mogelijk is.

“Het gaat hier om een solidariteitssysteem onder de gebruikers”, legt perschef Jan Pauwels uit. “Je kunt de mensen niet bij wet verbieden om elkaar te vertellen waar er wordt geflitst.”

De Dobbeleer legt de verantwoordelijkheid daarom bij de gps-fabrikanten. “Zij moeten beseffen welke negatieve impact dit soort systemen op de verkeersveiligheid heeft en zelf actie ondernemen.”

“Signaal”

Gps-fabrikant Garmin is niet opgezet met de uitspraken van het BIVV. Volgens woordvoerder Paul Nef vormen de toestellen geen gevaar voor de verkeersveiligheid.

“De bedoeling is net om de bestuurder een signaal te geven als hij te snel rijdt, zodat hij rijgedrag kan aanpassen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content