Google vernieuwt zijn homepage

De zoekmachine Google, die meestal halsstarrig vasthoudt aan zijn webdesign, voert een verandering door in de homepage.

De zwarte balk bovenaan met alle verschillende opties, zoals maps en afbeeldingen, verhuist naar de linkerkant van de pagina in de vorm van een uitrolmenu. Dat verschijnt nadat je op het grijze Google-logo links bovenaan klikt. Het menu toont dan 7 basisopties met de mogelijkheid tot nog 8 uitbreidingen. Het is ontwikkeld om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Google probeert met de vernieuwing alle toepassingen in zijn site te passen zonder een al te drukke indruk te maken. Zo blijft de zoekmachine trouw aan de minimalistische homepage waarbij ze sinds het begin zweert. Bovendien lijkt de nieuwe homepage nu op het beginscherm van de Chromebook, een computer die Google Chrome OS als besturingssysteem gebruikt. Daarmee laat Google zijn producten interageren.

Strategische marketing Door het uitrolmenu is de gebruiker nu wel twee muisklikken af van toepassingen zoals nieuws en afbeeldingen. Wat op het eerste zicht een stap achteruit lijkt, is eigenlijk een marketingstrategie. Google-gebruikers zullen nu terug beginnen bij de zoekpagina, waar ze blootgesteld worden aan reclame. Die is bijvoorbeeld op de nieuwssite van Google afwezig. Reclame zal nu meer mensen kunnen bereiken en dat betekent meer inkomsten voor Google.

De zoekmachine kondigde de aanpassing al een tijd geleden aan, maar de nieuwe interface is nu pas actief, al is dat nog niet voor iedereen. Het aantal gebruikers dat met de nieuwe lay-out geconfronteerd wordt, is nu nog gelimiteerd maar het nieuwe jasje van Google zal binnenkort voor iedereen beschikbaar zijn. (MVB)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content