Gevoeligheid gamer bepaalt verslaving

28/04/10 om 14:07 - Bijgewerkt om 14:07

Niet de games veroorzaken een verslaving bij jongeren maar wel de psychosociale toestand van de spelers.

Gevoeligheid gamer bepaalt verslaving

Niet de games veroorzaken een verslaving bij jongeren maar wel de psychosociale toestand van de spelers. Tot die conclusie kwam onderzoeker Jeroen Lemmens van de Nederlandse Universiteit van Amsterdam.

Al jarenlang krijgt de spellenindustrie de schuld van gameverslavingen bij jongeren. Maar volgens een onderzoek van Lemmens, die een half jaar lang 851 jongeren volgde, ligt de oorzaak bij de onderliggende psychosociale problemen van een groep die deze computerspelletjes speelt.

"Het zijn jongeren die sociaal minder vaardig zijn, minder zelfvertrouwen hebben en eenzaam zijn die verslaafd raken", vertelde de communicatiewetenschapper in het Nederlandse actualiteitenprogramma NOVA.

Agressie

Lemmens promoveert dit najaar op het onderzoek dat volgens hem als eerste de oorzaak en het gevolg op een dergelijke manier onderzocht heeft. Hij voegde er nog aan toe dat ziekelijk gamen agressie veroorzaakt. Hierbij maakt het wel niet uit of de jongere gewelddadige of niet-gewelddadige games speelt.

Lees meer over:

Onze partners