Facebook wil Google van de troon stoten

23/04/10 om 15:28 - Bijgewerkt om 15:28

's Werelds grootste sociale netwerksite Facebook wordt nog socialer en hoopt hiermee het hart van het web te worden.

Facebook wil Google van de troon stoten

© Reuters

's Werelds grootste sociale netwerksite Facebook wordt nog socialer en hoopt hiermee het hart van het web te worden.

Facebook stelde op de jaarlijkse f8-conferentie in San-Francisco een aantal nieuwe producten voor die het gebruikers nog makkelijker moeten maken om vrienden te betrekken bij het surfen op het web.

"Het internet wordt hoe langer hoe meer sociaal", zegt Mark Zuckerberg, stichter van Facebook. "In een niet zo ver verleden en zelfs vandaag nog gaat men er van uit dat een surfer op het internet geen echte identiteit heeft, maar wij willen ertoe bijdragen dat surfers die identiteit krijgen."

Het wereldwijde web bevindt zich op een keerpunt en alles draait tegenwoordig om vrienden, of zoals Zuckerberg het verwoordt "je sociale graph", die je online gids moet zijn.

Een van de voorgestelde producten is de zogenaamde 'open graph' waarmee gebruikers hun vrienden kunnen meenemen langs het web. Concreet betekent dit dat er op websites een 'Like-button' geïnstalleerd wordt met een link naar Facebook.

Omgekeerd zullen websites de individuele voorkeuren van de Facebook- gebruikers kunnen aanwenden om een meer "gepersonaliseerde online-ervaring" aan te bieden aan de gebruiker en zijn vrienden. Dit kan uiteraard enkel wanneer men is aangelogd op Facebook.

Oorlog

Maar wat betekent dit allemaal voor Google, de machtigste zoekmachine in de wereld, die door miljarden surfers gebruikt wordt om het internet af te schuimen?

"Mensen ontdekken niet alleen informatie via links op het web, maar ook van de mensen en dingen waar ze belang aan hechten", zegt Zuckerberg. Daarmee gaat de man achter Facebook openlijk de strijd aan met de zoekmachine.

Critici stellen zich bij het socialiseringsverhaal van Zuckerberg echter grote vragen over de privacy. Het is niet duidelijk hoe consumenten de controle kunnen behouden over de dingen zie ze doen op het web.

Het privacyvraagstuk was trouwens eerder al een doorn in het oog van Facebook toen de site enige tijd geleden de gebruikersvoorwaarden aanpaste.

Onze partners