“Facebook gaat alleen maar groter worden”

‘Quit Facebook Day’ was maar een matig succes. Slechts enkele tienduizenden gebruikers hebben hun profiel gewist.

‘Quit Facebook Day’ is slechts matig succesvol geworden. De oproep om op 31 mei massaal Facebookprofielen te wissen, heeft ‘maar’ enkele tienduizenden gebruikers kunnen overtuigen.

“Quit Facebook Day” is een initiatief van twee Canadese internetconsultants, Matthew Milan en Joseph Dee. De twee vinden dat Facebook te lichtvoetig omspringt met persoonlijke informatie. Ze bekritiseren de site voor haar ondoorzichtige privacybeleid en voor het delen van informatie met adverteerders.

‘Ik heb zelf weinig te maken met het evenement’, zegt ZDNet.be-journalist Pieterjan Van Leemputten, zelf ook actief op Facebook. ‘Dat het nu juist vandaag Quit Facebook Day is, is maar toevallig zo gekozen’, denkt hij. ‘Maar het is een mooi moment om even stil te staan bij wat er allemaal op je Facebookpagina staat.’

Dat is vaak veel. De filosofie achter Facebook is dan ook dat mensen alles met elkaar willen delen. Meer dan 400 miljoen mensen geven via de site een inkijk in hun dagelijks leven via foto’s, persoonlijke berichten en posts.

In slechts zes jaar is de site uitgegroeid van kleine netwerksite van Harvardstudenten tot het grootste sociale netwerk op de planeet. ‘Hoe meer mensen erop afkomen, hoe beter voor Facebook natuurlijk”, zegt Van Leemputten. “Momenteel is Facebook de populairste site, maar dat is enkel zo omdat ze zo groot zijn.”

Hoewel lokale alternatieven als het Belgische Netlog en het Nederlandse Hyves niet onsuccesvol zijn, halen ze het niet bij de populariteit van Facebook. Toch is er een groot verschil.

‘Facebook is een Amerikaans product dat hier wordt aangeboden, maar Netlog bijvoorbeeld is een Belgisch product dat zich voor 100 procent aan de Belgische privacywetgeving houdt”, zegt Van Leemputten.

Facebook heeft een eigen privacycharter, maar dat is allesbehalve waterdicht. “Facebook springt inderdaad niet altijd even veilig om met gegevens”, beaamt Van Leemputten. “Je hoort mij zeker niet zeggen dat iedereen zijn Facebookprofiel moet wissen, maar het zou goed zijn als gebruikers wat bewuster op hun privacy letten.”

Toch kan er niet gezegd worden dat Facebook geen moeite doet. Het privacybeleid van de site is nu 5380 woorden lang, dat is langer dan de Amerikaanse grondwet en er worden herhaaldelijk aanpassingen gemaakt. Toch gaan er nog veel dingen fout.

“Facebook zou moeten leren omgaan met het belang van zowel de gebruiker als dat van de adverteerder”, zegt Van Leemputten. “In het verleden zijn ze te vaak over de schreef gegaan. Een leuke anekdote is dat de oprichter, Mark Zuckerberg, zelf een keer flink in de problemen is gekomen met zijn privacy-instellingen, waardoor ineens al zijn privéfoto’s virtueel voor iedereen te grabbel lagen. En als het hem kan gebeuren, kan het iedereen gebeuren.”

Ielse Broeksteeg

Op www.quitfacebookday.com vindt u een teller met het aantal gewiste profielen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content