'Facebook blijft sterk reclamekanaal'

25/05/12 om 06:55 - Bijgewerkt om 06:55

De advertenties die aan de zijkant van een Facebookpagina verschijnen krijgen wel erg weinig respons van gebruikers. Onderzoek toont aan dat 83 procent van de Amerikaanse gebruikers zelden op de advertenties klikt. Is de sociale netwerksite dan toch geen ideaal reclamekanaal?

'Facebook blijft sterk reclamekanaal'

© AFP

Een studie van het Amerikaanse bedrijf Wordstream heeft uitgewezen dat gebruikers slechts op 0,05 procent van de advertenties klikken. Facebook scoort daarmee een stuk lager dan Google, waar op 0,4 procent van de advertenties wordt doorgeklikt.

Autoconstructeur General Motors heeft zijn conclusies al getrokken. Vorige week nog trok GM zijn budget van 10 miljoen dollar voor advertenties op Facebook in. De reden: te weinig gebruikers reageren op de (dure) Facebookadvertenties.

Professor Ralf Caers van de Hogeschool Universiteit Brussel is niet verbaasd. "In tegenstelling tot andere netwerksites als Twitter en LinkedIn wordt Facebook door gebruikers als een privékanaal ervaren. Vergelijk het met een cafébezoek onder vrienden: dan ben je toch ook niet bezig met de reclame op bierkaartjes?"

Toch denkt professor Caers niet dat het aantal advertenties op Facebook zal afnemen. "Facebook is en blijft een uitzonderlijk sterk kanaal voor reclame, niet alleen voor multinationals. Op termijn denk ik zelfs dat lokale bedrijven meer vruchten zullen plukken van de gepersonaliseerde advertenties op Facebook dan grote, internationale bedrijven als GM." (AL)

Lees meer over:

Onze partners