‘Digitale krant kent prille doorbraak in Vlaanderen’

© EPA

Hoewel de verkoop van digitale kranten in Vlaanderen nog nog zeer bescheiden is, spreekt zakenkrant De Tijd van een ‘prille doorbraak.’

Het wordt een interessant najaar voor uitgevers en lezers van kranten. De digitalisering van de krantenmarkt in Vlaanderen schakelt immers een versnelling hoger, zo schrijft De Tijd.

De Tijd staat naar eigen zeggen zelf aan de spits van de digitalisering van het Vlaamse krantenlandschap. De zakenkrant verkocht tussen juli 2011 en juni 2012 per dag 7.675 exemplaren van zijn oplage digitaal, zo leren de jongste CIM-cijfers. Een op de vijf lezers van De Tijd doet dat digitaal.

Premium

De Standaard haalde in dezelfde periode een dagelijkse digitale verkoop van 5.698 exemplaren. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om gedigitaliseerde en betalende versies van de papieren kranten, niet over het online nieuws dat je op de websites van de kranten kunt vinden.

“Premiumkranten” waren bij de eerste om te experimenteren met digitale betaalmodellen, en plukken daar nu ook als eerste de vruchten van.

BescheidenVraag is of de populaire titels eveneens in staat zullen blijken om de overgang van papier naar digitaal te maken. Hans Deridder, managing editor van de Belgisch-Nederlandse krantenuitgever De Persgroep, gelooft van wel. Grote uitdaging is volgens hem het overtuigen van een nieuwe generatie jonge lezers die weinig ervaring heeft met papieren kranten.

Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad zien hun digitale verkoop de laatste maanden in elk geval stevig groeien, al is die digitale verkoop nog bescheiden in vergelijking met De Tijd en De Standaard.

De Persgroep gaat zijn digitale producten de komende maanden actiever commercialiseren. Bij Corelio wordt nog de kat uit de boom gekeken. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content