De laatste kantoorroddels volgen? Check uw e-mail

07/06/12 om 11:32 - Bijgewerkt om 11:32

Eén op de zeven e-mails die werknemers versturen, bevat roddels. Niet zo erg, want roddelen is een belangrijke vorm van communicatie.

De laatste kantoorroddels volgen? Check uw e-mail

© Thinkstock

Eén op de zeven e-mails die werknemers versturen, bevat roddels. Niet zo erg, Dit is minder ernstig dan het klinkt want roddelen is een belangrijke vorm van communicatie.
Wetenschappers van de Georgia Institute of Technology bestudeerden mails die binnen het Amerikaanse bedrijf Enron werden verstuurd. Ze richtten zich op zeven lagen werknemers: mails van zowel de hoogste managers als werknemers in de laagste functies werden geanalyseerd.

Kantoorgeruchten

Van de verstuurde mails bleek 14,7 procent kantoorgeruchten te bevatten. De medewerkers in de laagste functies roddelden het liefst onderling terwijl directeuren en vicepresidenten dit het meest met hoger- en lagergeplaatsten deden.

Roddelen is minder slecht dan het lijkt. 'Wanneer je "roddel" zegt, interpreteren de meesten dat als iets negatiefs, maar het is eigenlijk een belangrijke vorm van communicatie,' zegt onderzoeker Eric Gilbert. Daarnaast bleek eerder dit jaar dat roddelen goed doet: het neemt onze frustraties weg.

Representatief

Enron ging in 2001 failliet nadat negatieve resultaten jarenlang uit de boekhouding waren gehouden. Ondanks deze twijfelachtige reputatie benadrukt Gilbert dat het onderzoek representatief is. 'Veel van de mails die we bestudeerden, kwamen van de medewerkers in de laagste functies, terwijl het de CEO's waren die bijdroegen aan de ondergang van het bedrijf. De gemiddelde werknemer had geen idee wat er gaande was.'

De onderzoekers zijn verbaasd over het hoge percentage roddels in e-mails. 'Maar nogmaals: roddelen is iets wat we allemaal doen.' Gilbert sluit zelfs niet uit dat dit onderzoek tot nieuwe roddels leidt. 'Ik kan me voorstellen dat managers dit onderzoek opmerken en dan een mail naar collega Jennifer sturen om te vertellen dat Bob van de verkoop de hele tijd roddelt.' (Elsevier/AdB)

Efficiënt zakelijk e-mailverkeer: vijf tips

Komt het onderwerp tot zijn recht in een mail? Behandel één onderwerp per bericht. Wees voorzichtig: sarcamse kan verkeerd geïnterpreteerd worden. Houd het kort: mails worden vaak scannend gelezen Herlees een bericht om eigen foutjes te ontdekken.

Lees meer over:

Onze partners