Belgische wagen breekt groen wereldrecord

Het Belgische Umicore Solvay Regeneracing Team verbrak op de Belgian Masters in Zolder het wereldrecord sprint voor waterstofvoertuigen met een tijd van 10,23 seconden.

Het Belgische Umicore Solvay Regeneracing Team verbrak zaterdag tijdens de Belgian Masters in Zolder het wereldrecord sprint voor waterstofvoertuigen met een tijd van 10,23 seconden. Dat is 0,17 seconden sneller dan het vorige record op de achtste mijl. Het team vestigde ook op de kwart mijl een record met een chrono van 19,28 seconden.

Erwin Janssens, piloot bij het winnende Regeneracing Team, noemt de voorbereiding van deze poging intens. Maar, zegt hij, hij had er vertrouwen in, want de ploeg wist dat “het potentieel erin zat”.

“We zijn niet voor niets met deze kart in 2009 wereldkampioen geworden in een competitie voor gelijkaardige karts. Ik ben trots dat een Belg nog eens in de analen van de FIA, de Internationale Automobiel Federatie, terechtkomt.”

Racen op groene energie

De elektrisch aangedreven waterstofkart van het Regeneracing Team bewijst volgens het team dat volledig groene wagens mogelijk zijn. De stroom die de kart aandrijft komt uit waterstof: op de kart van Regeneracing zit een brandstofcel die waterstof met zuurstof omzet in energie. Aangezien de enige uitstoot water is, is dit een volledig groene oplossing zonder CO2-uitstoot.

Belgische studenten

De kart is gebouwd door ingenieurstudenten en dat bewijst volgens Jan Van Nylen, de Team manager van Regeneracing, dat “Belgische studenten met de steun van Belgische innovatieve bedrijven zoals Umicore en Solvay een prestatie van wereldformaat kunnen neerzetten.”

Geen uitzondering

Het is trouwens niet de eerste keer dat Belgen een record reden met een elektrische wagen, herinnert Van Nylen eraan: “Met dit record willen we ook Camille Jenatzy eren die in 1899 al records reed met een elektrische wagen. Ook al weten niet veel mensen dat: hij was een echte pionier in de autogeschiedenis.”

Jenatzy verbrak tot drie keer het wereldsnelheidsrecord te land. Met zijn laatste record in 1899 was hij de eerste man ter wereld die sneller reed dan 100 kilometer per uur. Ook toen met een elektrische wagen, de ‘La Jamais Contente’.

“Regeneracing toont, net als Jenatzy destijds, aan dat België een rol kan spelen in de ontwikkeling van de auto van de toekomst”, geeft Van Nylen nog mee. (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content