Belgen zoeken steeds meer entertainment op het internet

Belgen zoeken entertainment in hoge kwaliteit en gaan daarvoor vaker online. Dat blijkt uit de resultaten van het eerste trimester van 2011 van de entertainmentmarkt, die de Belgian Entertainment Association (BEA) donderdag bekendmaakte.

BEA meldt dat de consumptie van entertainment in stijgende lijn gaat. Die stijging manifesteert zich echter niet in de resultaten van het eerste trimester. De fysieke verkoop van films en televisieseries op dvd en Blu-ray, traditioneel het belangrijkste segment van de audiovisuele sector, daalde het sterkst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste trimester van 2011 werden 3,93 miljoen stuks verkocht, tegenover 4,28 miljoen in 2010. Dat is een daling van 8,2 procent. De verkoop van albums, singles en muziekvideo’s daalde ook met 5,1 procent.

De sterke stijging in verkoop van Blu-ray’s met 75 procent en in de verkoop van muziekdownloads met 19 procent maken het verlies in de video- en muziekmarkt niet goed. “Die resultaten bevestigen wel de tendensen van de voorbije jaren. De Belg zoekt naar een betere kijkervaring door te kiezen voor de beste kwaliteit.

Entertainment gebeurt ook meer en meer online”, aldus BEA. Muziek, games en audiovisuele producties zijn in Vlaanderen goed voor meer dan 23.000 jobs en een omzet van 3,7 miljard euro, blijkt uit een studie van de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit Flanders DC. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content