Al-Jazeera stort zich op Amerikaanse markt en op de internetgebruiker

De Arabische televisiezender Al-Jazeera lanceert op haar Engelstalig kanaal een nieuw programma: The Stream. Het wordt opgenomen in Washington en laat internetgebruikers aan het woord.

De programmamakers gaan via sociale netwerksites als Facebook en Twitter op zoek naar wat er leeft op het internet. Het moet een interactief programma worden waarin internetgebruikers aan het woord komen met nieuwe meningen.

Inspiratie haalden ze bij de recente revoluties in Tunesië en Egypte, waar sociale media werden gebruikt als wapen tegen de regimes. Al-Jazeera English wil deze mensen nu een groter bereik geven.

Het programma wordt opgenomen in Washington D.C., en zal ook via het internet te bekijken zijn.

De bedoeling hiervan is duidelijk: Al-Jazeera English richt zich rechtstreeks op de Amerikaanse televisiemarkt. Heel wat jonge mensen in de VS zeggen hun kabelabonnement op, en halen hun nieuws enkel nog uit sociale netwersites. ‘The Stream’ is het antwoord van Al-Jazeera op dit fenomeen.

Al-Jazeera verwierf ook in de Verenigde Staten veel geloofwaardigheid door hun verslaggeving over de recente ontwikkelingen in het Midden-Oosten.

Overigens leven in de Verenigde Staten ongeveer 7 miljoen moslims. Toch bieden de meeste kabel- en sattelietbedrijven geen Arabische zenders aan.

Het is naar eigen zeggen het eerste televisieprogramma dat volledig draait rond sociale media. Het zal op televisie te zien zijn vanaf mei. Nu kun je al elke dag proefafleveringen zien op hun website.

Een aflevering duurt een half uur. Daarvoor, tijdens en daarna kun je over de onderwerpen discussiëren op Facebook en Twitter. (NC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content