13 Lessen van Steve Jobs

11/10/12 om 22:52 - Bijgewerkt om 22:52

Een jaar geleden overleed Apple-baas Steve Jobs. Zijn biograaf Walter Isaacson tekende de lessen op die te leren zijn van het genie met de zwarte rolkraag.

13 Lessen van Steve Jobs

© Reuters

Steve Jobs, de oprichter van computerfabrikant en cultureel fenomeen Apple, die in oktober vorig jaar overleed, werd gehaat en geprezen. Sommigen noemen hem een genie, anderen een tiran. Zijn manier van leidinggeven was in elk geval vrij uniek: recent onderzoek toont aan dat maar weinig leiders hetzelfde profiel hebben als Jobs.

Walter Isaacson deed in de Harvard Business Review een lyrische de leer van Jobs uit de doeken:

1. Focus

Het was volgens Jobs even belangrijk om te beslissen wat je niet doet als wat je wel doet. Apple produceerde maar een paar apparaten, maar die moesten van Jobs wel perfect zijn.

Een sterke focus hoorde bij zijn persoonlijkheid. Meedogenloos zette hij alles aan de kant wat hij als afleiding beschouwde. Vaak tot ergernis van collega's en vrienden, die liever wilden dat hij zich ook eens op andere zaken zou richten - zoals zijn gezondheid, bijvoorbeeld.

2. Eenvoud

Jobs besteedde heel wat energie aan het vereenvoudigen van zijn producten. Hij stelde voortdurend de vraag of er geen overbodige onderdelen aan zijn computers zaten. Zonder pardon liet hij de resetknop en floppydrive verwijderen van de iMac-computer.

3. Verantwoordelijk van begin tot einde

Jobs gaf Apple de verantwoordelijkheid over de volledige 'customer experience': van de technologie in een iPhone tot hoie je de smartphone koopt in de winkels van Apple. Maar weinig bedrijven nemen die verantwoordelijkheid, stelt Isaacson.

4. Overtref de concurrentie

Als concurrenten betere producten hadden, wilde Steve Jobs hen niet evenaren. Hij wilde ze overtreffen. Hij overtroefde zelfs zijn eigen producten. Jobs: 'als je jezelf niet kannibaliseert, doet iemand anders het wel.'

5. Het product komt voor de winst

Jobs werd gedreven door zijn producten, niet door winst: maak eerst een geweldig product, de winst volgt dan vanzelf.

6. Buig de realiteit om

Volgens mensen die met hem werkten, kon Jobs 'de realiteit ombuigen'. Hij slaagde erin om werknemers prestaties te doen leveren henzelf die aanvankelijk onmogelijk leken.

7. Vorm schept inhoud

Jobs besteedde veel aandacht aan mooie verpakkingen. Hij vond dat het uitpakken van een iPhone of iPad de toon zet voor de beleving van een product. Op de eerste versie van de iMac liet hij een ogenschijnlijk nutteloos handvat monteren. Het idee dat je een computer mag aanraken en zelfs in het rond dragen, maakt het vriendelijker en toegankelijker.

8. Perfectie

Jobs probeerde zijn producten voortdurend op alle punten te verbeteren. Zelfs onzichtbare elektronische onderdelen in de computers moesten er mooi uitzien.

9. Werk met topwerknemers

Jobs was ongeduldig, humeurig en hard voor zijn werknemers. Dat kwam voort uit zijn wens om alleen met mensen te werken die het beste uit zichzelf haalden. Volgens Isaacson ging Jobs' ruwheid Jobs gepaard met inspiratie. Zijn werknemers deelden zijn passie voor producten te maken. Managers die zich lomp tegen hun werknemers gedragen zonder daarbij loyaliteit te creëren, slaan de bal mis, zegt Isaccson.

10. Spontane ontmoetingen

Creativiteit komt voort uit spontane ontmoetingen, meende Jobs. Apple-gebouwen werden daarom zo ingericht dat mensen met elkaar in contact konden komen.

11. Visie op de details en de grote lijnen

Jobs dacht na over de koers van de volledige computerindustrie, maar ook over welke kleur de schroefjes in een computer moesten hebben.

12. Combineer geesteswetenschap met natuurwetenschap

Door inzichten uit de kunst en letteren te combineren met techniek ontstonden onder leiding van Jobs innovatieve producten.

13. 'Stay Hungry, Stay Foolish'

Jobs bleef volgens Isaacson altijd even 'hongerig' en rebels als toen hij nog een jonge hippie was. Gekke mensen zijn vaak genieën. Alleen mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, zijn degenen die dat ook daadwerkelijk doen. (Elsevier/Ruud Deijkers/TV)

Lees meer over:

Onze partners