Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

11/12/12 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:54

Slaap zacht, mijnheer de minister

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft een onderzoek gevraagd naar de impact van winterbanden op de veiligheid op de weg. Hij wil de conclusies afwachten alvorens een beslissing te nemen in een dossier dat in onze buurlanden al lang van tafel is. Daar zijn winterbanden al langer verplicht, omdat zij de veiligheid op de weg ten goede komen. Waar het de staatssecretaris echt om te doen is, is tijd winnen. Waarom, wie spint daar garen bij?

Slaap zacht, mijnheer de minister

© ThinkStock

"Met het vallen van de bladeren gaat het aantal ongevallen op de weg elk jaar spectaculair de hoogte in. Het wordt immers sneller donker en het regent vaker. Het wegdek ligt er soms spiegelglad bij en de banden hebben minder grip. Met als gevolg dat wagens sneller uit de bocht gaan of tegen een voorligger knallen. Vriest of sneeuwt het, verandert de rijweg in een glijbaan en verliezen de bestuurders helemaal de controle over hun voertuig."

Dat zegt Chris Vanhee (ProMove/SafeDriving) die overal in het land rijvaardigheidsopleidingen geeft aan privépersonen en personeelsleden van bedrijven en overheidsinstellingen die vaak met de auto onderweg zijn voor hun job.

Ondertussen bieden ook enkele grote automerken zo'n cursus gratis aan hun jonge klanten aan, waardoor zij tot 25 procent minder moeten betalen voor hun autoverzekering.

Autorijden is niet vrijblijvend "Jongeren onderschatten de gevaren van de weg en overschatten hun eigen vaardigheid. Die combinatie van gebrek aan praktische rijervaring en jeugdige overmoed verklaart het dramatisch hoge percentage van ongevallen met jonge bestuurders. De klassieke rijopleiding schiet tekort, concentreert zich op het verkeersreglement en leert enkel de basistechnieken aan."

Over de meerwaarde van een rijvaardigheidsopleiding zegt Chris Vanhee: "Wij leren hoe bestuurders met hun wagen moeten omgaan, hoe zij achter het stuur moeten zitten en hoe zij hun wagen in alle omstandigheden kunnen beheersen. Daartoe creëren wij noodsituaties waaruit zij zich moeten redden - denk aan aquaplaning of een onvoorzien obstakel op de weg. Het zijn situaties die frequent voorkomen en die voor een doorsneebestuurder op het eerste gezicht uitzichtloos zijn. Wat moet ik doen? Moet ik remmen, moet ik ontkoppelen? Onze opleiding leert bestuurders alert en gepast te reageren en op die manier hun auto onder controle te houden. Alert zijn betekent dat je noodsituaties probeert te voorkomen, door rekening te houden met de verkeersdrukte, de weersomstandigheden én, niet te vergeten, met de staat van de weg. Vooral in de wintermaanden kan het wegdek verraderlijk glad zijn. Wie defensief en anticiperend rijdt, is goed op weg. Hij bespaart bovendien tot 10 procent aan de pomp. Veilig én zuinig gaan samen. Wie daarentegen te snel rijdt en geen rekening houdt met wat zich op de weg afspeelt, die betaalt daar eerder vroeg dan laat de rekening voor. Autorijden is niet vrijblijvend!"

Winterbanden zijn een must Nieuwe auto's zijn nu meestal standaard uitgerust met systemen die moeten voorkomen dat zij pirouettes maken bij het remmen of bij het ontwijken van een hindernis op de weg.

"ABS en ESP verhogen de veiligheid aanzienlijk maar niet alle bestuurders zijn vertrouwd met de werking van de systemen. Zij moeten ook beseffen dat die systemen geen vrijgeleide zijn om gekke dingen te gaan doen op de weg. Daarnaast raad ik iedereen aan om vanaf november winterbanden te monteren. Die vormen het contact tussen de auto en de weg, en hoe beter de grip, hoe veiliger de auto zich gedraagt. Ik verwijs naar de taferelen van de voorbije week en de verkeersellende op onze wegen. Die waren het gevolg van het feit dat de overgrote meerderheid van de Belgen het hele jaar door met zomerbanden rijdt. Fout! In de winter zijn winterbanden een must."

Onderzoek naar de integriteit van de staatssecretaris

Ik begrijp dus niet wat staatssecretaris Wathelet bezielt om nog maar eens een studie te laten uitvoeren naar het effect van winterbanden op het weggedrag en de veiligheid op de weg.

Op uitzondering van de zuiderse landen en Nederland zijn winterbanden in de rest van Europa verplicht, precies omdat onderzoek én de ervaring het onweerlegbare bewijs hebben geleverd dat winterbanden in winterse omstandigheden een betere grip en kortere remweg hebben.

Ik ben trouwens benieuwd naar de inhoud van de opdracht die de onderzoekers hebben meegekregen. Hoe ruim is hun opdracht? Moeten zij ook langsgaan bij zijn collega van Volksgezondheid Onkelinx met de vraag hoeveel één verkeersslachtoffer kost aan de ziekteverzekering - aan de belastingbetaler dus?

En bij de verzekeringsmaatschappijen, want die draaien op voor de materiële schade. Al worden die kosten achteraf doorgerekend wat verklaart waarom de premies stijgen.

In alle gevallen draait de belastingbetaler op voor het gebrek aan verantwoordelijkheidszin van de staatssecretaris. Ik pleit daarom voor een diepgaand onderzoek naar de integriteit van de heer Wathelet, in opdracht van de Knack-lezers dit keer.

Of moet er eerst een zwaar ongeval gebeuren met meerdere dodelijke slachtoffers? Wacht de staatssecretaris misschien daar op, om dan op televisie te komen vertellen dat hij snel werk zal maken van een wet die winterbanden verplicht maakt? Praat voor de vaak, zoals zo vaak.

Urbain Vandormael

Onze partners