Samenwerken met IBM’s Verse platform

© .
Guy Kindermans
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

IBM’s nieuwe webdienst Verse bouwt een samenwerkingsplatform rond een slimme e-maildienst, met op termijn zelfs de hulp van Watson.

Met het Verse platform wil IBM de e-maildiensten in bedrijven vernieuwen, door een nauwere integratie met communicatievormen als sociale media, agendasystemen, bestandsdeling, instant messaging, chat en dies meer. Door middel van analysediensten moet de gebruiker snel de informatie worden aangeboden die nodig is voor zijn taken. IBM stelt dat Verse het ‘eerste e-mail systeem is met een vorm van ‘faceted search’ om uit de verschillende diensten de nodige informatie samen te brengen. Verse moet daarbij in staat zijn de voorkeuren van de gebruiker te leren en zo op termijn zijn ‘search’ te verfijnen. Op die wijze kan een gebruiker makkelijker uit de infostroom de 14% echt belangrijke mails (aldus een Mimecast onderzoek uit 2012) plukken. Op langere termijn zal IBM zijn Verse dienst ook koppelen met Watson – het cognitief systeem dat gebruikers bijkomende informatie kan aanbrengen, om lopende projecten te verrijken.

Concreet biedt Verse drie kenmerken, die de samenwerking moet bevorderen: ‘intelligent task prioritization’ (snel vinden van de nodige info), ‘intuitive collaboration across devices’ (optimale interface ongeacht het gebruikte toestel) en ‘engage people, not e-mail’ (genereren van context zodat medewerkers meer betrokkenheid krijgen). De eerste reacties op een beta zijn positief wat betreft de interface, maar het systeem zal zich nog in de dagelijkse realiteit moeten waarmaken, klinkt het, met in het bijzonder de vraag of uiteindelijk e-mail wel de beste hoeksteen vormt voor een samenwerkingsplatform in bedrijven.

IBM zal de dienst aanbieden in zijn SoftLayer cloud, met security navenant de noden van een bedrijf, met een ‘freemium’ aanbod vanaf het eerste kwartaal van 2015. App versies zullen beschikbaar komen voor iOS en Android. Verse past tevens in het kader van IBM initiatieven met onder meer Apple en Twitter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content